به زودي جايگاه روابط عمومي در وزارتخانه ها از اداره كل ارتقا مي يابد

مشايي: به زودي جايگاه روابط عمومي در وزارتخانه ها از اداره كل به مرکز ارتقا مي يابد

 

اسفنديار رحيم مشايي رييس دفتر رياست جمهور در جشنواره روابط عمومی های برتر وزارت راه و ترابری با اعلام این خبرگفت : روابط عمومي ها بايد بيان حقيقت دستگاه هاي اجرايي باشند.
به گزارش خبرنگار اقتصادي آريا ، وی اظهار داشت: روابط عمومي حلقه اتصال بين دولت و ملت است و روابط عمومي ها بايد بيان كننده حقيقت دستگاه باشد و همه حقايق را آن طور كه هست بيان كنند.
مشايي افزود: روابط عمومي، تبليغات چي نيست، بلكه بايد يك جريان شفاف را مديريت كند. لازمه اين كار هم اين است كه روابط عمومي به كار خود اشراف كامل داشته باشند. براي تحقق اين امر نيز بايد روابط عمومي از جايگاه مناسبي در وزارتخانه برخوردار باشد.
رييس دفتر رياست جمهوري با اعلام اين خبر كه جايگاه روابط عمومي در وزارتخانه ها ارتقا مي يابد، بيان داشت: به زودي جايگاه روابط عمومي در وزارتخانه ها از اداره كل ارتقا مي يابد و به طور مستقيم زير نظر بالاترين مقام دستگاه فعاليت مي كنند و در جلسات شوراي معاونين شركت مي كنند. در همين راستا ارتقا جايگاه تشكيلات روابط عمومي به زودي ابلاغ مي شود.
رحيم مشايي در ادامه خاطرنشان ساخت: روابط عمومي بايد به بالاترين مقام دستگاه مشاوره دهد و در بهتر شدن روند مديريت نقش مهمي را ايفا كند.
رييس دفتر رياست جمهوري همچنين گفت: سطح دانش روابط عمومي نبايد هرگز از سطح دانش ساير بخش هاي دستگاه كمتر باشد. اگر روابط عمومي به طور حرفه اي عمل مي كند، بايد دانشي برابر و همسان با ساير بخش ها داشته باشد.
وي تصريح كرد: وزارت راه بستر توسعه كشور است و روابط عمومي اين وزارتخانه مي تواند جايگاه مناسب آن را تبيين كند.

صنعت نفت پیش قراول احیای هنر روابط عمومی ایرانی - اسلامی

صنعت نفت پیش قراول احیای هنر روابط عمومی ایرانی - اسلامی
 
 
حسین پرسان فومنی- روابط عمومی‌ها در زمره سازمان‌ها و تشکیلاتی قرار دارند که از وظایف مهم‌شان اطلاع‌رسانی، آگاهی‌دهی همگانی، نفوذ در افکار عمومی، فرهنگ سازی و ایجاد اعتماد و اقناع در مخاطبان و برقراری ارتباط دوسویه است.

به واسطه‌ی وجود چنین شرایطی و موقعیتی است که باید روابط عمومی‌ها، برای تحقق اهداف و برنامه‌های سازمان متبوعشان از ابزارها و فناوری‌ها متناسب و نیروهای تحصیل کرده و کارآمد استفاده کنند و همواره بکوشند با برنامه‌ریزی‌های اصولی ومنسجم، در راستای اهداف سازمانی و رسالتی که به عهده‌شان قرار دارد گام بردارند.

کمی تامل در چگونگی ایجاد روابط عمومی وشکل‌گیری آن در کشورمان و با نگاهی به تاریخ و پیشینه‌ی این حرفه در می‌یابیم که سنگ بنای روابط عمومی نخستین بار در مجموعه‌ی صنعت نفت گذاشته شده وبا احتساب قدمت آن در کشور، شاهدیم که هنوز این حرفه با موقعیت جهانی‌اش فاصله بسیار زیادی دارد و برای رسیدن به جایگاه واقعی‌اش لازم است با جدیت و دقت تر همه جانبه و نگرشی متناسب با آن چه که در خور شان و منزلت آن است، گام‌های اساسی‌تری برداشته شود.

اگر کمی دقیق‌تر و عمیق‌تر به آنچه که در زمینه‌ روابط عمومی و رویکردهای مربوط به آن که در سالیان اخیر اتفاق افتاده‌اند، نگاه کنیم، درمی‌یابیم مجموعه این اقدامات و فعالیت‌ها و حتی ابلاغ مصوبه‌ای از سوی دولت نهم شامل تعیین خط مشی‌ها و دیدگاه‌های مشخص تبیین شده برای روابط عمومی‌ها دستگاه‌های اجرایی نیز کافی نبوده‌اند و همچنان شاهدیم که برای دستیابی به شرایط آرمانی درحرفه روابط عمومی درکشور راه درازی در پیش داریم.

آن چه این قبیل اقدامات و برنام‌ها را به عنوان حرکتی رو به جلو شتاب بیشتری می‌بخشد، الزامات و ضروریاتی است که باید از سوی مدیران و دست‌اندرکاران این عرصه مورد عنایت ویژه قرار گیرد و با وجود ضمانت اجرا و حمایت‌های موثر، عملیاتی و اجرایی شود.

بر این اساس استفاده از نیروهای تحصیل کرده ومتخصص در رشته‌های مرتبط، برگزاری دوره‌های آموزشی به منظور ارتقا سطح دانش مدیران و کارشناسان ودیگر کارکنان شاغل و از همه مهمتر انتصاب مدیرانی آگاه با تجربه، شایسته و صاحب دانش روابط عمومی می‌تواند یکی از مهمترین اصول و راهبردهای اساسی در اعتلای هر چه بیشتر جایگاه روابط عمومی باشد.

در کنار چنین توجه تام و تمامی به موضوع، ارزیابی عملکرد و سنجش توانایی‌ها و توانمندی‌های هر یک از بخش‌های فعال در سازمان‌های روابط عمومی از سوی مدیران، اقدام دیگری است که می‌تواند به عنوان روش و ابزاری کارساز در نیل به اهدافی به حساب آید که در حیات هر روابط عمومی مشخص و موثر و تعریف شده است.

با چنین نگرش و دیدگاهی، اداره کل روابط عمومی وزارت نفت تصمیم به برگزاری جشنواره‌های برای انتخاب روابط عمومی‌ها برتر صنعت نفت کشور گرفت و با ارسال فراخوانی در اسفند ماه سال گذشته مشتمل بر 9 رشته ارتباط با رسانه‌ها، ارتباطات مردمی، ارتباطات الکترونیک، انتشارات، تبلیغات و اطلاع‌رسانی، پژوهش و افکار سنجی، مدیریت بحران، برنامه جامع و ایده برتر از مجموع روابط عمومی‌های تابع وزارتخانه در سه سطح شرکت‌های اصلی، شرکت‌های با گستره ملی و شرکت‌های استانی خواسته شد تا نمونه‌ی آثار و فعالیت‌هایشان از ابتدا تا انتهای سال 1388 را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

متعاقب این اقدام نزدیک به 100 واحد روابط عمومی، مجموعه آثارشان را به دبیرخانه جشنواره فرستادند و دبیرخانه به محض دریافت، آن‌ها را تفکیک و برای ارزیابی در اختیار اعضای هیات داوران قرار دارد.

هیات داوران جشنواره انتخاب روابط عمومی‌های برتر صنعت نفت کشور با بررسی دقیق، ضمن دادن امتیاز به آثار ارسالی دریافتند که روابط‌ عمومی‌های شرکت‌کننده در جشنوراه گرچه از بسیاری روابط عمومی‌های کشور پیشگام‌ترند اما بیشترین توجه خود را به فنون روابط عمومی معطوف داشته و در نتیجه از دیگر بخش‌ها همچون پژوهش وافکار سنجی، مدیریت بحران، برنامه جامع و ارتباطات مردمی غافل مانده‌اند چرا که بیشتر آثار ارسالی در این بخش‌ها فاقد ارزش‌های عملی مرتبط بوده‌اند و اغلب آن‌ها، مستندات ونتایج بیان‌کننده انجام یک کار پژوهشی مبتنی بر اصول و قواعد مربوط را دارد نبوده‌اند.

بنابراین لازم است مدیران روابط عمومی‌ها در بخش پژوهش و افکار سنجی به چارچوب‌های نظری، معرفی روش تحقیق و نتیجه‌گیری علمی و قابل تعمیم که از ضروریات انجام یک کار پژوهشی به منظور آگاهی از افکار مخاطبان محسوب می‌شود عنایت ویژه مبذول دارند.

در همین ارتباط و در بخش برنامه جامع نیز به دلیل عدم ارائه نمونه‌هایی مبتنی بر اصول و قواعدی همچون مقدمه واستدلال، اهداف، مخاطبان، راهبردها، زمان‌بندی‌ و تامین بودجه که از اهم مواردی است که در ارائه یک برنامه جامع باید مدنظر قرار داشته باشد، هیات داوران هیچ یک از آثار ارسالی به این بخش را در حد استانداردها و رعایت نکات اشاره شده ندانسته و پیشنهاد می‌کنند با اتخاذ روش‌های مناسب از جمله برگزاری کارگاه‌های تخصصی و دوره‌های آموزشی خاص به شکل منطقه‌ای یا سراسری این خلاء اساسی پوشش داده شده و اقدام لازم در این زمینه صورت گیرد.

همین وضعیت در نمونه آثار ارسالی به جشنواره در بخش‌های مدیریت بحران و ایده برتر نیز کاملا مشهود بوده‌اند. با توجه به اهمیت موضوع بحران و مدیریت صحیح بر آن که می‌تواند د رچارچوب استانداردهای جهانی به اعمال مدیریت اساسی ومنطقی در روابط عمومی و شناخت و آگاهی کافی از تعریف بحران و داشتن برنامه ی مدونی با رسانه‌ها و مردم همراه باشد، هر روابط عمومی خواهد بود تا با رعایت این نکات و به کارگیری تدبر و برنامه‌ریزی منطبق با بحران پدید آمده پیش از بروز، به هنگام اتفاق افتادن و پس از پایان، نتایج تاثیرگذار و مثبت آن را شاهد باشد.

در حالی که نمونه آثار ارسالی به جشنواره از سوی روابط عمومی‌های شرکت‌کننده هیچ یک خصیصه‌های علمی مربوط را دارا نبوده و در قالبی که اشاره شد قرار نداشته‌اند.

علاوه بر این‌ها، یادآور می‌شود که کمیت آثار ارسالی به بخش‌های مختلف جشنواره بیش از کیفیت آثار بوده‌اند که این موضوع نیز از دید هیات داوران دور نمانده و بر همین اساس پرداختن به امر آموزش به روش‌های مختلف و در کنار آن برنامه‌ریزی به منظور برگزاری دوره‌های آموزشی کاربردی و انتقال تجارب موثر در این زمینه‌ها تاکید کنند.

به این ترتیب هیات داوران ضمن با ارزش دانستن و ضروری خواندن برگزاری چنین جشنواره‌هایی که می‌توانند موجبات انگیزه بیشتر، شناخت شرایط و موقعیت هر یک از مدیریت‌های روابط عمومی، آشنایی بیشتر و در نتیجه ایجاد ارتباط بین مدیران و کارشناسان این حرفه و از همه مهمتر رقابتی سالم و سازنده را فراهم آورند، تاکید کرده و توصیه می‌کنند مدیران و مسئولان روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی با جدیت و دقت نظر بیشتر، مسئولیت‌های خطیر پیش رو در حوزه‌های فعالیت‌های سازمان متبوع‌شان را دنبال کرده و همواره بکوشند تا ارتقا و اعتلای همه جانبه‌ی روابط عمومی در سازمان‌شان را سرلوحه‌ی اهداف و برنامه‌ریزی‌های خود قرار دهند.


* مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت و رئیس کمیسیون اقتصادی و زیربنایی شورای هماهنگی روابط عمومی های دستگاه‌های اجرایی / منبع پانا نیوز

همه تقصير را به گردن مديرعامل قبلي بينداز !

 

یک طنز مدیریتی :

همه تقصير را به گردن مديرعامل قبلي بينداز !

آقاي اسميت به تازگي مديرعامل يك شركت بزرگ شده بود. مديرعامل قبلي يك جلسه خصوصي با او ترتيب داد و در آن جلسه سه پاكت نامه دربسته كه شماره هاي 1 و 2 و 3 روي آنها نوشته شده بود به او داد و گفت: «هر وقت با مشكلي مواجه شدي كه نمي توانستي آن را حل كني، يكي از اين پاكت ها را به ترتيب شماره باز كن.»

چند ماه اول همه چيز خوب پيش مي رفت تا اينكه ميزان فروش شركت كاهش يافت و آقاي اسميت بد جوري به درد سر افتاده بود. در نااميدي كامل، آقاي اسميت به ياد پاكت نامه ها افتاد. سراغ گاوصندوق رفت و نامه شماره 1 را باز كرد. كاغذي در پاكت بود كه روي آن نوشته شده بود: «همه تقصير را به گردن مديرعامل قبلي بينداز.»

آقاي اسميت يك نشست خبري با حضور سهامداران برگزار كرد و همه مشكلات فعلي شركت را ناشي از سوء مديريت مديرعامل قبلي اعلام كرد. اين نشست در رسانه ها بازتاب مثبتي داشت و باعث شد كه ميزان فروش افزايش يابد و اين مشكل پشت سر گذاشته شد.

يك سال بعد، شركت دوباره با مشكلات توليد توأم با كاهش فروش مواجه شد. با تجربه خوشايندي كه از پاكت اول داشت، آقاي اسميت بي درنگ سراغ پاكت دوم رفت. پيغام اين بود: «تغيير ساختار بده.»

آقاي اسميت به سرعت طرحي براي تغيير ساختار اجرا كرد و باعث شد كه مشكلات فروكش كند. بعد از چند ماه شركت دوباره با مشكلات روبرو شد. آقاي اسميت به دفتر خود رفت و پاكت سوم را باز كرد. پيغام اين بود: «سه پاكت نامه آماده كن.»

اطلاع رساني جزيره‌اي و پاره پاره ناقص است

استاندار تهران در شوراي هماهنگي روابط عمومي‌هاي استان:
اطلاع رساني جزيره‌اي و پاره پاره ناقص است

 استاندار تهران و رئيس شوراي هماهنگي روابط عمومي‌هاي استان خواستار انسجام در اطلاع‌رساني دستگاه‌هاي اجرايي استان به مردم شد و گفت: اطلاع‌رساني جزيره‌اي و پاره پاره ناقص است و افكار عمومي را با واقعيات خدمات دولت به خوبي آشنا نمي‌كند.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي استانداري تهران، مرتضي تمدن استاندار تهران  در جلسه شوراي هماهنگي روابط عمومي‌هاي استان تهران گفت: ميان حجم وسيع كار و خدمات دولت با ميزان آگاهي بخشي به افكار عمومي تناسب وجود ندارد و بسياري از كارها انجام مي‌شود اما مردم و جامعه نمي‌دانند.
وي با اشاره به اجراي طرح مهم هدفمند كردن يارانه‌ها ادامه داد: اين طرح داراي عوارض بسيار مثبت اقتصادي است اما به دليل اطلاع‌رساني ناقص و بعضا جهت‌دار موجب نگراني‌هايي شده است.
رئيس شوراي هماهنگي روابط عمومي‌هاي استان افزود: روابط عمومي‌ها در شناساندن نقاط قوت اين قانون مهم به آحاد مردم نقش بسيار مهم و بي بديلي دارند.
وي افزود: به عنوان مثال دولت در ماه مبارك رمضان امسال طرح بسيار مهم فرهنگي ضيافت را براي دانشجويان سراسر كشور تدارك ديده است كه اطلاع رساني كامل و دقيقي را مي‌طلبد.
استاندار تهران افزود: در اين ميان نقش شوراي هماهنگي روابط عمومي‌هاي استان بسيار تأثيرگذار خواهد بود زيرا اين شورا نقش سياست گذار و جهت‌ده به روابط عمومي‌هاي استان را بر عهده دارد.
وي با بيان اينكه اين شورا مي‌تواند روابط عمومي‌هاي دستگاه‌هاي مختلف را مانند نخ تسبيح دور هم جمع كند، افزود: روابط عمومي‌ها بايد در كنار هم يد واحده باشند و با يكديگر ارتباطات مكرر و مستمر داشته باشند.
استاندار تهران با تأكيد بر اينكه دبير خانه شوراي هماهنگي روابط عمومي‌ها مي‌تواند در شكل‌گيري و سامان بخشي به ظرفيت‌هاي روابط عمومي‌ها موثر باشد، افزود: دبيرخانه بايد فعال و از ميان اعضاي پويا و متخصص در امر اطلاع‌رساني و روابط عمومي تشكيل شود تا بتواند برنامه‌ريزي بلند مدت كرده و به نقش اصلي خود برسد.
شوراي هماهنگي روابط عمومي‌هاي استان تهران صبح امروز به رياست استاندار تهران در مجموعه شهيد باهنر تشكيل و اعضاي هيئت رئيسه هفت نفره آن توسط اعضاي مجمع عمومي تشكيل شدند.
مجمع عمومي اين شورا ازمسئولان روابط عمومي ادارات كل استان، فرمانداري‌ها و شهرداري‌ها تشكيل شده است.
دبير اين شورا بر عهده مدير‌كل روابط عمومي استانداري تهران است و از اين پس اين دبير خانه در جهت تقويت اطلاع‌رساني خدمات دولت به مردم در استان تهران فعال خواهد بود.

قرآن براي روابط عمومي‌ دستور دارد


قرآن براي روابط عمومي‌ دستور دارد

 امام جمعه محمدآباد يزد گفت: با استفاده از متون اسلامي و دقت به جايگاه پيامبران الهي در تاريخ بشر مي‌توان گفت كه روابط عمومي يك نهاد قرآني است كه قرآن در آيه 200 سوره آل ‌عمران براي تشكيل آن دستور مستقيم داده است.


به گزارش خبرگزاري فارس از يزد، حجت‌الاسلام سيدكاظم مدرسي  در دومين جلسه آموزشي روابط عمومي‌هاي ادارات مركز استان يزد اظهار داشت: روابط عمومي حلقه واصل سازمان با مردم است و هر نهاد و سازماني در جمهوري اسلامي برگرفته از بطن مردم است اما براي رفع مشكلات در اين ميان نياز به روابط عمومي احساس مي‌شود.
وي با اشاره به اهميت كار و قبول مسئوليت در روابط عمومي‌ها افزود: افرادي بايد مسئوليت روابط عمومي را بپذيرند كه اعتقاد و ايمان راسخ به اين سازمان، نهاد يا اداره داشته باشند زيرا اگر اعتقاد به كار نباشد، تاثيرگذاري نيز وجود نخواهد داشت و عشق در كار مشاهده نمي‌شود.
مدرسي تاكيد كرد: اصل نخست در روابط عمومي‌ها، باور داشتن به سازمان و دستورات سازماني است.
وي با اشاره به آياتي از قرآن كريم، عنوان كرد: بايد با برقراري رابطه صبر و بردباري را در خود شكوفا كنيد و تا زماني كه صبر و شرح صدر در شما وجود نداشته باشد، نمي‌توانيد رابطه برقرار كنيد.

مدرسي ائمه جمعه را نيز مسئول روابط عمومي حكومت اسلامي دانست و بيان داشت: ائمه جمعه نيز روزانه ده‌ها مراجعه حضوري و صدها مورد تلفني را پاسخگو هستند و آنها نيز بايد در اين زمينه صبر و شرح صدر داشته باشند.


انبياء الهي  مسئولان روابط عمومي ميان خدا  و خلق

وي خاطرنشان كرد: انبياء الهي نيز به نوعي مسئولان روابط عمومي ميان خداوند متعال و خلق خدا هستند و مسئوليت ابلاغ دستورات خدا به مردم و رفع مشكلات و رسيدگي به امور مردم را بر عهده داشتند.

امام جمعه محمدآباد يزد با بيان اينكه وظايف روابط عمومي‌ها، دوسويه است، اعلام سياست‌ها، انعكاس اقدامات و برنامه‌ها و برگزاري نمايشگاه را از جمله وظايف روابط عمومي دانست و اظهار داشت: يكي از مهم‌ترين وظايف روابط عمومي، توجه به افكار عمومي، افكارسنجي و انتقال افكار عمومي به سازمان است.
وي بر لزوم داشتن طرح براي دريافت ديدگاه‌ها و نكته نظرات مردمي تاكيد كرد.
مدرسي با بيان اينكه مردم‌گرايي و توجه به توده‌هاي مردمي از ويژگي‌هايي است كه مورد تاكيد حضرت اميرالمؤمنين علي (ع) بوده، مسئولان روابط عمومي دستگاه‌ها را به تعمق در نامه‌اي كه آن حضرت براي مالك اشتر نوشته‌اند، توصيه كرد.
وي صداقت را اساس كار روابط عمومي‌ها دانست و تصريح كرد: اگر در اداره يا سازماني تخلفي روي مي‌دهد، مسئولان روابط عمومي بايد در اين زمينه به مردم آگاهي دهند نه اينكه خلاف آنچه را كه اتفاق افتاده به اطلاع مردم برسانند.
مدرسي خطاب به مسئولان روابط عمومي‌ها تاكيد كرد: با عذر و پوزش دلايل خود را براي مردم صادقانه بيان كنيد و سوء‌ظن‌هاي مردمي را نسبت به اداره خود در چنين مواقعي از بين ببريد.
وي ادامه داد: اين كار گرچه مشكل است اما سبب جلب نظر توده‌هاي مردمي شده و باعث دلگرمي و گرايش مردم به سمت حق مي‌شود.

تاکید جهاندیده بر ضرورت آینده نگری در روابط عمومی ها

معاون سخنگو و دبير شوراي اطلاع رساني دولت:
 
توجه روابط عمومي‌ها به آينده ضروري است

 احسان جهانديده معاون سخنگو و دبير شوراي اطلاع رساني دولت   توجه روابط عمومي‌ها به آينده را مهم و ضروري خواند و گفت : با توجه به آن چه كه در سياست‌هاي كلان كشور و ابلاغ مقام معظم رهبري درباره چشم انداز 20 ساله كشور وجود دارد، روابط عمومي‌ها آينده‌نگري را سرلوحه كار خود قرار دهند.


به گزارش خبرگزراي فارس به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت، احسان جهانديده معاون سخنگو و دبير شوراي اطلاع رساني دولت عصر دوشنبه در آيين اختتاميه نخستين جشنواره روابط عمومي‌هاي صنعت نفت كه با حضور سيد مسعود ميركاظمي وزير نفت و معاونان وي، در باشگاه نفت تهران برگزار شد، توجه روابط عمومي‌ها به آينده را مهم و ضروري خواند و گفت: متاسفانه وجود مشكلات مزمن و ساختاري بسياري از همكاران ما در روابط عمومي‌ها را وادار به گذشته نگري و متوقف شدن در شرايط "حال فعلي " كرده و نگاه به آينده و آينده پژوهي در حوزه تخصصي روابط عمومي فراموش شده در صورتي كه رمز موفقيت آينده نگري است.
احسان جهانديده يكي از راه‌هاي آينده پژوهي را ارتباط روابط عمومي‌ها با محافل آكادميك و دانشگاهي عنوان كرد و اظهار داشت: بايد قالب‌ها را شكست و از نگاه قشري پرهيز كرد.
معاون سخنگوي دولت با تاكيد بر ضرورت درس آموزي و تجربه اندوزي از گذشته، خواستار تغيير نگرش روابط عمومي‌ها شد و گفت: تا زماني كه نگاه ما گذشته‌نگر باشد، طبيعي است كه نمي‌توان به درستي براي آينده برنامه‌ريزي كرد.
دبير شوراي اطلاع رساني دولت تاكيد كرد: روابط عمومي‌ها بايد از ابتداي شكل‌گيري هر طرحي در سازمان و دستگاه متبوع خود حضوري فعال داشته باشند تا بتوانند نقش خود را براي تحقق و رقم زدن مطلوب طرح‌ها در آينده بخوبي درك كنند.
جهانديده همچنين تاكيد كرد: روابط عمومي‌ها براي موفقيت در برنامه‌ريزي براي آينده، نيازمند نيروهايي هستند كه با آينده نگري، خود را براي تطبيق و رويارويي فعال در شرايط پيش رو آماده كنند.

كمبود نيروهاي با انگيزه و خلاق از مشكلات جدي روابط عمومي‌ها است

معاون سخنگوي دولت تصريح كرد: يكي از مشكلات جدي روابط عمومي‌ها اين است كه بسياري از نيروهاي شاغل در اين واحدها انگيزه كافي براي ورود به برنامه‌ريزي براي آينده را ندارند و مسئولان و مديران هم زمينه ايجاد اين انگيزه را براي آنها فراهم نكرده‌اند.
جهانديده در ادامه با تشريح الزامات تحقق اهداف چشم انداز 20 ساله كشور و كسب رتبه اول در ميان كشورهاي منطقه، همت مضاعف و كار مضاعف را از مهمترين اين الزامات عنوان كرد و افزود: قطعا براي تحقق اهداف سند چشم انداز 20 ساله و جهش كشور به جايگاه شايسته خود نمي‌توان به ادامه وضع موجود قانع بود و نيازمند تحول جدي در فرهنگ سازماني و كاري هستيم.
وي افزود: مقيد كردن تلاش و همت در شعار سال 89 به كلمه "مضاعف " توسط مقام معظم رهبري بسيار هوشمندانه و ظريف انجام شده است و بيان كننده اين نكته مهم است كه نبايد هيچگاه به آن چه كه به دست مي‌آوريم، قانع باشيم و تا جايي كه مي‌شود در پي بهتر شدن باشيم.
معاون سخنگوي دولت در ادامه با بيان اينكه اجراي مطلوب شعار "همت مضاعف ، كار مضاعف " نيازمند شناخت دقيق موانع و اشكالات در برابر آن است، گفت: متاسفانه ما در بحث پيگيري اهداف دچار ضعف و آفت‌هاي جدي هستيم و بيشتر به پوسته ظاهري مسائل اكتفا مي‌كنيم.
جهانديده با بيان اينكه يكي از موانع جدي در تحقق اين شعار مهم فرهنگ سازماني نادرست در كشور است، خاطرنشان كرد: در فرهنگ سازماني ما بطور شايسته به افراد خلاق و با پشتكار و احساس مسئوليت جدي توجه نمي‌شود و انتظار اين است كه روابط عمومي‌ها براي تغيير و اصلاح فرهنگ سازماني به منظور تحقق شايسته "همت مضاعف ، كار مضاعف "، نسبت به مطالعه، برنامه‌ريزي و اجراي مناسب امور اقدام كنند.

مقام اول روابط عمومي شركت ملي پالايش وپخش در جشنواره روابط عمومي هاي برتر صنعت نفت

مقام اول روابط عمومي شركت ملي پالايش وپخش در

جشنواره روابط عمومي هاي برتر صنعت نفت

 در اولين جشنواره روابط عمومي هاي برتر صنعت نفت روابط عمومي شركت ملي پالايش وپخش فرآورده هاي نفتي ايران موفق شد با كسب دو عنوان اولي و چهار عنوان دومي در ميان  شركت هاي اصلي وزارت نفت مقام اول را كسب كند.

 بنا براين گزارش در مراسمي كه به همين منظور  وبا حضور دكتر ميركاظمي وزير نفت در باشگاه نفت برگزار شد  الواح افتخار اين جشنواره به منوچهر طاهايي رئيس روابط عمومي شركت ملي پالايش وپخش تقديم شد.

به گزارش روابط عمومي شركت ملي پالايش وپخش از ميان آثار رسيده از چهار شركت اصلي  به دبير خانه اين جشنواره هيات داوران متشكل از جمعي از اساتيد دانشگاهي روابط عمومي شركت ملي پالايش وپخش فرآورده هاي نفتي ايران را در دو  بخش برنامه جامع وسالانه و ايده هاي برتر حايز مقام اول و در چهار بخش ارتباطات الكترونيكي ، پژوهش و افكار سنجي ، انتشارات و تبليغات و اطلاع رساني به عنوان مقام دومي اين رقابت ها معرفي كرد.

اين گزارش مي افزايد اداره کل روابط عمومی وزارت نفت با هدف آگاهی از ظرفيت ها، توانمندی ها و شناخت مديران و کارشناسان اين حوزه، جشنواره انتخاب روابط عمومی برتر صنعت نفت را برگزار و فراخوانی برای ارسال آثار و گزارش عملکرد روابط عمومی در سال 88 به شرکت‌های زيرمجموعه اين صنعت ارسال کرد.

چهار هزار و 600 اثر و گزارش عملکرد از سوی شرکت های زيرمجموعه اين صنعت در 9 رشته ارتباطات رسانه ای، ارتباطات مردمی، ارتباطات الکترونيک، پژوهش و افکارسنجی، انتشارات، تبليغات و اطلاع رسانی برنامه جامع، ايده برتر و مديريت بحران به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شد و پس از ارزيابی آثار از سوی هيئت داوران، روابط عمومی های برگزيده در هر يک از رشته های 9 گانه مشخص و معرفی شدند.

هيئت داوران هر يک از آثار را بر اساس تقسمم بندی در سه سطح روابط عمومی شرکت های اصلی، شرکت های دارای فعاليت های با گستره ملی و شرکت های استانی ارزيابی و نظر خود را در مورد آثار ارسالی اعلام کرد.

شركت ملي گاز بیشتر جوايز جشنواره روابط عمومي هاي برتر صنعت نفت را درو کرد

شركت ملي گاز بیشتر جوايز جشنواره روابط عمومي هاي برتر صنعت نفت را درو کرد

 

از ميان آثار رسيده به دبيرخانه جشنواره روابط عمومي هاي برتر صنعت ، روابط عمومي هاي تابعه شركت ملي گاز ايران با 7/46 درصد، بيشترين سهم را در ميان روابط عمومي هاي شركتهاي تابعه وزارت نفت دارا شدند.

به گزارش روابط عمومي شركت ملي گاز ايران رؤساي روابط عمومي شركتهاي انتقال گاز ايران، شركتهاي گاز استان فارس، تهران، چهارمحال بختياري ، مركزي، آذربايجان شرقي، گلستان، زنجان، شركت ذخيره سازي گاز طبيعي و منطقه دو عمليات انتقال گاز در اين جشنواره نائل به دريافت جايزه شدند. در اين جشنواره تعداد 100 روابط عمومي شركتهاي تابعه در 9 رشته ، برنامه جامع وسالانه، انتشارات، تبليغات و اطلاع رساني، ارتباطات مردمي ، ارتباطات رسانه اي، ارتباطات الكترونيكي، پژوهش و افكار سنجي ، مديريت بحران و ايده برتربه رقابت پرداختند .

ضمنا، روابط عمومي ستاد شركت ملي گاز ايران نيز در بخش ارتباطات الكترونيك و پژوهش و افكارسنجي رتبه اول ، در بخش ارتباطات رسانه اي رتبه دوم، تبليغات و اطلاع رساني و رشته ايده هاي برتر رتبه سوم را كسب كرد. لازم به ذكر است، از ميان آثار رسيده به دبيرخانه جشنواره روابط عمومي هاي برتر صنعت، پس از روابط عمومي تابعه شركت ملي گاز ايران، روابط عمومي هاي تابعه شركت ملي پالايش وپخش فراورده هاي نفتي با6/21 درصد، روابط عمومي هاي تابعه شركت ملي نفت با 4/18 درصد وروابط عمومي هاي تابعه شركت ملي صنايع پتروشيمي با3/13 درصد بيشترين سهم را داشته اند.

سخنرانی دکتر جلالی بی نظیر بود


در اولین روز همایش روابط عمومی های نفت

سخنرانی دکتر جلالی بی نظیر بود


دومین گردهمایی دو روزه مدیران روابط عمومی‌های صنعت نفت با موضوع نقش روابط عمومی‌ها در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها صبح امروز (یکشنبه 13 تیر) در باشگاه مرکزی وزارت نفت برگزار شد.

صرفنظر از مباحث عمومی ومعمول این گونه نشستها و طرح دیدگاه ها ی روابط عمومی صنعت نفت  اما سخنرانی جناب آقای دکتر جلالی واقعا بی نظیر بود.

تحلیل های عالمانه وی در مورد جايگاه فناوري اطلاعات در هدفمند كردن يارانه ها و مقایسه آماری از شاخص های اقتصادی ایران در مقایسه با کشور های مختلف دنیا  چنان مورد استقبال روابط عمومی های نفت قرار گرفت که بی نظیر بود.حتی خرابی دستگاه ویدئو پروژکتور خللی در سخنرانی این استاد ودانشمند گرانمایه ایجادنکرد.

حتما در آینده مشروح سخنان ایشان را روی وبلاگ خواهم گذاشت .

آمادگی روابط عمومی‌های صنعت نفت برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها






در نشست مسئولان روابط عمومی های صنعت نفت مطرح شد


آمادگی روابط عمومی‌های صنعت نفت برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها

 روابط عمومی‌های صنعت نفت با مجهز شدن به ابزارهای لازم می بایست خود را برای اجرای هرچه بهتر قانون هدفمند کردن یارانه ها به عنوان یک رویداد مهم آماده کنند.

به گزارش خبرنگار شانا، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت امروز یکشنبه (13 تیر) در نشست مسئولان روابط عمومی های صنعت نفت کشور گفت: پیامدهای این رویداد مهم به گونه ای است که همه باید آمادگی لازم برای پیشگیری از عوارض احتمالی آن را داشته باشیم.

حسین پرسان یادآور شد: در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها که از آن به عنوان انقلاب اقتصادی یاد می شود، وزارت نفت از معدود وزارتخانه هایی است که با این موضوع ارتباط مستقیم دارد.

وی با تاکید بر لزوم تجهیز روابط عمومی های صنعت نفت به ابزارهای کارآمد تصریح کرد: برای اجرای شایسته این رخداد مهم، می بایست از ابزارهای موجود در سازمان روابط عمومی بهره گرفته شود که در این میان استفاده از رسانه های گروهی، نقش مهمی ایفا می کند.

روابط عمومی ها باید در اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها توجیه باشند

معاون منابع انسانی وزیر نفت :

روابط عمومی ها باید در اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها توجیه باشند


 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بزرگ‌ترین و انقلابی ترین جراحی اقتصادی کشور است که روابط عمومی ها در اجرای هرچه بهتر و شفاف تر آن نقش بسزایی دارند.

 دکتر علیرضا میرمحمدصادقی،  امروز (یکشنبه 13 تیر) در دومین گردهمایی سراسری مسئولان روابط عمومی های صنعت نفت کشور با تاکید بر این که در اجرای هرچه بهتر این قانون (هدفمند کردن یارانه ها) همه باید کمک کنند، افزود: روابط عمومی های دستگاه‌ها و سازمان‌ها با توجیه دقیق و شفاف ابعاد مختلف قانون یاد شده می توانند نقش بسزایی در شفاف سازی آن در میان آحاد جامعه داشته باشند.

وی اظهار داشت: با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها مسائل اقتصادی شفاف می شود و موضوع هایی از جمله نقش اقتصاد در تولید، بهره وری اقتصادی و حفظ منافع کشور برای نسل های آینده مفهوم پیدا می کند.

وی ادامه داد: این مهم میسر نخواهد شد مگر آن که روابط عمومی‌های سازمان‌ها خود نیز در موضوع هدفمند کردن یارانه ها توجیه باشند.

میرمحمدصادقی گفت: روابط عمومی ها پیشانی و جلودار سازمان ها هستند؛ از این رو شناخت دقیق وظایف و مسئولیت های تعیین شده در آیین نامه روابط عمومی‌ها مبنی بر پاسخگویی به ابهامات، همکاری با رسانه های جمعی، اجرای سیاست اطلاع رسانی دولت و دیگر موارد یاد شده در این آیین نامه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

معاون وزیر نفت در امور منابع انسانی بر بهره گیری روابط عمومی ها از تبلیغ غیر مستقیم به منظور تنویر افکار عمومی در اجرای هرچه بهتر قانون هدفمند کردن یارانه ها تاکید و تصریح کرد: در این زمینه استفاده از کارشناسان خبره دانشگاهی از جمله راهکارهایی خواهد بود که می‌تواند در تبلیغ غیر مستقیم موضوع‌های مهمی همچون قانون یاد شده و تاثیر آن بر جامعه مهم باشد.

میرمحمد صادقی همچنین گفت: در اجرای این قانون، انجام کار گروهی یکی دیگر از موضوع های مهمی است که می بایست مورد توجه قرار گیرد و در این کار تیمی روابط عمومی ها جایگاه و نقش فعالی به عهده دارند.

دومين جلسه كار گروه تخصصي روابط عمومي شركت هاي پالايشي برگزار شد

دومين جلسه كارگروه تخصصي روابط عمومي شركت هاي پالايشي برگزار شد
 

دومين جلسه كارگروه تخصصي روابط عمومي شركت هاي پالايشي به ميزباني شركت پالايش نفت تبريز برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران در اين جلسه مهندس دخيلي مدير عامل شركت پالايش نفت تبريز به بيان ديدگاه هاي خود در زمينه نقش روابط عمومي به عنوان تنظيم كننده روابط سازمان با مجموعه خارج از پالايشگاه پرداخت.
مهندس دخيلي در اين باره گفت: متاسفانه به دليل مشغله فراوان و فشار كار پالايشگاه، خلاء ارتباطي محسوسي ميان سازمان با مجموعه نهادها، دستگاه هاي اجرايي، نمايندگان مجلس، ائمه جماعات و مردم وجود دارد كه براي هيچ سازماني مطلوب نيست.
مديرعامل شركت پالايش نفت تبريز با اشاره به رسالت مهم روابط عمومي در اين زمينه گفت: تنظيم و برقراري ارتباطات در سطوح مختلف و تبيين نقش حساس پالايشگاه از وظايف مهم روابط عمومي شركت هاي پالايشي است.
مهندس دخيلي افزود: اگر نماينده‌اي از وزير يا مسوولي در مجلس سوال مي كند بخش از اين كاستي متوجه روابط عمومي آن دستگاه است.
منوچهر طاهايي رييس روابط عمومي شركت ملي پالايش و پخش نيز با اظهار خرسندي از تشكيل اين كارگروه و نقش موثر آن در برنامه هاي روابط عمومي به بيان اهم مباحث و موضوعات كاري روابط عمومي در سال جاري پرداخت.
منوچهر طاهايي تشكيل شوراي فرهنگي در سطح ستاد و شركت هاي تابعه شركت ملي پالايش و پخش را يكي از زيرساخت هاي لازم و كارآمد توسعه فعاليت هاي فرهنگي برشمرد و در اين باره گفت: با ساختار و شرح وظايف جديد كه براي شوراي فرهنگي لحاظ شده است قطعاً تحول نويني در خدمات فرهنگي كاركنان و خانواده هاي آنها به وقوع مي پيوندد.
رييس روابط عمومي شركت ملي پالايش و پخش با تاكيد بر ضرورت ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و زنده نگهداشتن ياد و نام شهداي صنعت نفت گفت: شركت ملي پالايش و پخش 438 شهيد را تقديم انقلاب كرده است بنابراين وظيفه آحاد روابط عمومي است كه با زنده نگهداشتن ياد و نام شهدا و تكريم آنان در اين زمينه برنامه داشته است.
طاهايي در ادامه به تبيين نقش روابط عمومي ها در اجراي طرح هدفمند سازي يارانه ها پرداخت و از روساي روابط عمومي شركت هاي پالايشي خواست، خود را براي همگامي و همراهي دولت در اين طرح بزرگ آماده كنند.
يادآور مي شود در ابتداي اين نشست مهندس سعيد بقايي رييس روابط عمومي شركت پالايش نفت تبريز گزارشي از اين شركت و فعاليت هاي انجام شده در روابط عمومي آن ارائه كرد.

سه راهبرد ويژه براى اطلاع‌رسانى طرح هدفمندى يارانه‌ها

 
 سه راهبرد ويژه براى اطلاع‌رسانى طرح هدفمندى يارانه‌ها

خبرگزاري فارس: دبير شوراي اطلاع‌رساني دولت گفت: 3 راهبرد ويژه درون سازماني، برون سازماني و بين سازماني بايد در دستگاه‌هاي اجرايي براي اطلاع رساني طرح هدفمندي يارانه‌ها تدوين شود.

به گزارش خبرگزاري فارس، احسان جهانديده اعلام كرد: روابط عمومي دستگاه‌هاي اجرايي بايد بتوانند در ابتدا اطلاع‌رساني را در درون بدنه دولت و بين كاركنان آغاز كنند و سپس نسبت به آگاه سازي ساير گروه‌هاي جامعه اقدام كنند. در مرحله بعدي هم بايد هماهنگي بين دستگاه هاي اجرايي براي اطلاع رساني يكپارچه صورت گيرد تا برنامه هاي حوزه اطلاع رساني در جهت درستي هدايت شود.
دبير شوراي اطلاع رساني دولت گفت: 3 راهبرد ويژه درون سازماني، برون سازماني و بين سازماني بايد در دستگاه‌هاي اجرايي به منظور اطلاع رساني درباره طرح هدفمندي يارانه‌ها تدوين شود تا برنامه ها در حوزه اطلاع رساني حول محور اين 3 راهبرد معطوف شود.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، بيست وهفتمين نشست كميسيون اقتصادي و زيربنايي روابط عمومي دستگاه هاي اجرايي با حضور معاون سخنگو و دبير شوراي اطلاع رساني دولت و مديران كل روابط عمومي‌هاي عضو اين كمسيون در وزارت نيرو برگزار شد.
در اين جلسه درباره بخشنامه رييس جمهور درباره تشكيل ستاد عملياتي هدفمند كردن يارانه ها در دستگاه هاي اجرايي بحث و تبادل نظر شد و هر يك از اعضا، تلاش‌هاي صورت گرفته در وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي ذيربط خود در خصوص آماده سازي مردم و فعالان اقتصادي از طريق اطلاع رساني مناسب، تشريح كردند.
دبير شوراي اطلاع رساني دولت در اين باره اظهار داشت: موضوع اطلاع رساني درباره طرح هدفمندكردن يارانه ها بايد به دستور كار ثابت كميسيون اقتصادي و زيربنايي تبديل شود تا بتوان در اين زمينه سازوكار مناسبي فراهم كرد.
وي افزود: اين طرح در آستانه اجرايي شدن قرار دارد و تمام دستگاه ها طبق بخشنامه اي كه به امضاي رئيس جمهور رسيده است بايد نسبت به اطلاع رساني در اين حوزه فعال شوند. در بند يك اين بخشنامه تصريح شده كه آماده سازي آحاد مردم و فعالان اقتصادي از طريق اطلاع رساني مناسب در حوزه مربوط در چارچوب سياست هاي كلي اطلاع رساني كارگروه تحولات اقتصادي و مصوبات ابلاغي به عهده دستگاه هاي اجرايي است.
وي در ادامه اظهاركرد: با توجه به اين بخشنامه نقش روابط عمومي هاي دستگاه هاي اجرايي در امر اطلاع رساني بيش از پيش خواهد بود و براي انجام اين امر مهم بايد برنامه هاي راهبردي تدوين شود.
جهانديده به سرفصل هاي اين 3 راهبرد اشاره و تصريح كرد: اين راهبردها مي تواند شامل راهبرد داخلي مربوط به بدنه دولت، راهبرد دوم مربوط به جامعه و خارج از بدنه دولت و راهبرد سوم هم مربوط به يكپارچه سازي بين داخل وبيرون دستگاه هاي اجرايي باشد.
وي افزود: روابط عمومي هاي دستگاه هاي اجرايي بايد بتوانند در ابتدا اطلاع رساني را در درون بدنه دولت و بين كاركنان خود به نحو مطلوب انجام دهند و سپس نسبت به آگاه سازي ساير گروه هاي جامعه اقدام كنند. به صورت توأم نيز بايد هماهنگي بين دستگاه هاي اجرايي براي اطلاع رساني يكپارچه صورت گيرد تا برنامه هاي حوزه اطلاع رساني در جهت درستي هدايت شود.
وي تاكيد كرد: به نظر مي رسد كه براي نتيجه گيري بهتر در حوزه اطلاع رساني بايد در قالب اين 3 راهبرد بحث و تبادل نظر صورت گيرد تا هم برنامه هاي حوزه اطلاع رساني هدفمند باشد و در وهله دوم وظايف هر يك از دستگاه هاي اجرايي مشخص شود.
حسین پرسان :دستگاهها از اقدامات هم آگاه باشند
 
حسين پرسان؛ مدير كل روابط عمومي وزارت نفت و رئيس كميسيون اقتصادي و زيربنايي شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي دستگاه‌هاي اجرايي در سخناني به مسائلي كه در راستاي اطلاع رساني قانون هدفمند كردن يارانه ها وجود دارد اشاره كرد و گفت: در بحث اطلاع رساني دستگاه ها بايد با يكديگر تعامل بيشتري داشته باشند و براي اطلاع رساني مناسب‌تر هماهنگ‌تر عمل كنند.
وي افزود: دستگاه هاي اجرايي بايد بتوانند با برقراري ارتباط با يكديگر از اقدامات ساير دستگاه آگاه شوند و در ادامه در راستاي آگاه سازي مردم تلاش كنند.
پرسان تصريح كرد: اين درست است كه هر وزارتخانه اي در قبال اجراي اين طرح وظيفه خاص خود را دارد اما بايد با يك سازوكار واحد همه با هم براي اجراي درست اين طرح تلاش كنند.