مناطق نفت مر کزی میزبان جلسه روابط عمومي هاي چهار شركت اصلي وزارت نفت



پرسان: جشنواره روابط عمومي الكترونيك ارديبهشت ۸۹ برگزار مي شود

مديركل روابط عمومي وزارت نفت بر لزوم ايجاد اتحاد و هم بستگي در ميان روابط عمومي هاي صنعت نفت تاكيد كرد و آن را مهم ترين عامل در جهت تحقق اهداف و چشم اندازهاي روابط عمومي دانست.


به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني شركت ملي نفت ايران، حسين پرسان فومني؛ مديركل روابط عمومي وزارت نفت در جلسه روساي روابط عمومي هاي چهار شركت اصلي وزارت نفت كه روز گذشته در ساختمان شركت نفت مناطق مركزي ايران برگزار شد، با تاكيد بر لزوم ايجاد اتحاد و هم بستگي در ميان روابط عمومي هاي صنعت نفت گفت: اگر در روابط عمومي ها به صورت فردي عمل شود، از فرصت هاي ممكن براي ارتقاي سطح روابط عمومي محروم خواهيم شد.

وي ادامه داد: روابط عمومي ها توانمندي هاي زيادي دارند كه در صورت اتحاد و هماهنگي برنامه هاي درون سازماني مي توانند كارآمد بسيار مطلوبي داشته باشند.

پرسان با تاكيد بر لزوم برگزاري نشست هاي ميان روابط عمومي هاي صنعت نفت گفت: دليل اصلي اين نشست ها، القاي اين پيام است كه مجموعه بزرگ صنعت نفت به عنوان يك مجموعه بزرگ و بهم پيوسته و به منزله يك خانواده مطرح است و مي تواند از همين ويژگي براي افزايش مقبوليت وزارت نفت در افكار عمومي استفاده كند.

وي در ادامه بر لزوم ايجاد روابط عمومي الكترونيك در روابط عمومي هاي صنعت نفت اشاره كرد و افزود: غفلتي كه در ايجاد روابط عمومي الكترونيك انجام شده باعث شده كه عملكرد روابط عمومي ها بيشتر به سمت فنون كاري متمايل شود كه اين امر مي تواند اهداف اوليه روابط عمومي ها را تحت الشعاع قرار دهد.

پرسان در ادامه با اعلام اين خبر كه جشنواره روابط عمومي الكترونيك در ارديبهشت ماه برگزار مي شود گفت: در جشنواره ارديبهشت فصل مشخصي به ارزيابي آثار، فعاليت ها و عملكرد روابط عمومي هاي نفت در عرصه روابط عمومي الكترونيك اختصاص داده مي شود.

برگزاري نمايشگاه نفت در خوزستان، آينده صنعت نفت را با تاريخ صدساله‌اش پيوند مي‌دهد


رييس روابط عمومي شركت نفت فلات قاره ايران:
برگزاري نمايشگاه نفت در خوزستان، آينده صنعت نفت را با تاريخ صدساله‌اش پيوند مي‌دهد

برگزاري نمايشگاه تخصصي نفت،گاز و پتروشيمي در خوزستان اقدام شايسته‌اي است كه تاكنون جاي آن در تقويم نمايشگاه‌هاي سالانه اين صنعت خالي بود.


به گزارش پايگاه اطلاع رساني شركت ملي نفت ايران، منوچهر خندان؛ رييس روابط عمومي شركت نفت فلات قاره ايران گفت: استان خوزستان مهد تولد و خاستگاه صنعت نفت ايران است و سابقه صدساله صنعت نفت در ايران با نام خوزستان گره خورده است. به همين دليل برگزاري نمايشگاه تخصصي نفت در اهواز مي‌تواند از نظر اعتبار معنوي، جايگاه امروز صنعت نفت ايران را بهبود بخشد.

وي با اشاره به حضور برنامه‌ريزي شده شركت نفت فلات قاره ايران در اولين نمايشگاه بين‌المللي نفت اهواز گفت: شركت نفت فلات قاره ايران به عنوان نماد پنجاه سال تجربه صنعت نفت دريايي ايران، تلاش كرده است تا حضوري پرنشاط در اين نمايشگاه داشته باشد و ضمن معرفي توانمندي‌ها و دستاوردهاي ملي در حوزه توليد نفت دريايي‌، گوشه‌اي از ايثار و اخلاص فرزندان پرتلاش ايران اسلامي در سكوهاي بهره‌برداري دريايي را به نمايش گذارد.

رييس روابط عمومي شركت نفت فلات قاره ايران يادآور شد: غرفه اين شركت در نمايشگاه نفت، گاز و پتروشيمي اهواز به گونه‌اي طراحي شده است تا مخاطبان و بازديدكنندگان از غرفه  با مختصات و مشخصات 6 منطقه عملياتي فلات قاره ايران شامل مناطق خارگ، بهرگان، سيري، لاوان، كيش‌ و قشم آشنا شوند و اطلاعات كافي در زمينه ميادين مهم نفت ايران در منطقه خليج فارس به دست آورند.

خندان با اشاره به اينكه  پيش‌بيني مي‌كنيم اولين نمايشگاه نفت‌، گاز و پتروشيمي خوزستان مورد استقبال اقشار مختلف از جمله سرمايه‌گذاران‌، سازندگان و تامين‌كنندگان تجهيزات و دانشجويان قرار گيرد تصريح كرد: كارشناسان حاضر در محل غرفه شركت نفت فلات قاره ايران براي پذيرش تورهاي دانشجويي و ارائه توضيحات مستند در زمينه صنعت نفت دريايي كشور به اساتيد دانشگاه و فعالان اين رشته آماده است.

وي افزود: امروز شركت نفت فلات قاره ايران افتخار كسب عنوان سومين توليدكننده بزرگ نفت دريايي جهان را دارد و اميدوار است با همت فرزندان ايران اسلامي، در پايان سند چشم‌انداز بيست ساله كشور، اين جايگاه ارتقا يابد.

خندان با اشاره به اينكه سرمايه و تكنولوژي، دو نياز پر اهميت صنعت نفت امروز ايران است، تاكيد كرد: نمايشگاه‌هايي كه در كشورمان با محوريت انرژي يا صنعت نفت برگزار مي‌شود بايد به گونه‌اي باشد تا زمينه جذب سرمايه و تبادل فن‌آوري را ميان شركت‌هاي فعال در اين صنعت و صاحبان سرمايه و فن‌آوري فراهم كند و اگر نمايشگاهي توانست در اين دو بخش موفق عمل نمايد بي‌ترديد به توسعه پايدار صنعت نفت ايران كمك كرده است.

مجید شهیدی سمت گرفت

 مجید شهیدی رئیس روابط عمومی پالایش کاز بید بلند دو شد
 

مجید شهیدی را اکثرهنر هشتمی های نفت خوب می شناسند. به خصوص پالایش وپخشی ها .تا همین پارسال وی رئیس روابط عمومی شرکت ملی مهندسی و ساختمان بود.او استاد کارهای نمایشگاهی است چندین سال نمایشگاه قرآن را طراحی و اجرا کرده است .شهیدی جانباز انقلاب و کارشناس گرافیک است .اوچند ماهی هم رئیس روابط عمومی شرکت انتقال گاز ایران بود که به تازگی با حکم  منوچهر طاهری مدیر عامل شرکت گاز بید بلند دو به سمت رئیس روابط عمومی این شرکت منصوب شد.متن حکم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت گاز به این شرح است :

جناب آقای مجید شهیدی

        با عنايت به مراتب تعهد و تجارب ارزشمند جنابعالي ، به موجب اين حكم به سمت رئيس روابط عمومي منصوب مي گرديد. اميد است با اتكال به نيروي لايزال الهي و بهره مندي از همكاران متعهد و با تجربه در انجام وظايف محوله موفق و مويد باشيد.


منوچهرطاهري

مديرعامل

 

به بهانه تشکیل کارگروه تخصصی روابط عمومی شرکت های پالایشی

  صنعت پالایش پرچمدار  روابط عمومی در ایران

   تاریخ روابط عمومی ایران با صنعت پالایش گره خورده است.روزی که اولین واحد نوین روابط عمومی  در پالایشگاه آبادان شکل گرفت این افتخار در تاریخ روابط عمومی ایران به نام صنعت پالایش  و به طور خاص به نام پالایشگاه آبادان ثبت شد.امروز پس از گذشت بیش از 58 سال نه سازمان نوین و مستقل روابط عمومی در نه پالایشگاه  آبادان کرمانشاه تهران شیراز لاوان تبریز اصفهان اراک و بندر عباس مشغول فعالیت هستند .در این بین گسترده ترین واحد روابط عمومی در بین پالایشگاه ها در شرکت پالایش نفت آبادان وجود دارد و کوچک ترین آن در شرکت پالایش نفت لاوان

مهمترین معضل امروز روابط عمومی  پالایشگاه ها ساختار سنتی و سطح دانش پایین کارکنان و کارشناسان آن است . در سالهای اخیر با همت مسوولین وقت روابط عمومی و مساعدت امور سازمانی صنعت نفت تا حدودی جایگاه سازمانی روابط عمومی پالایشگاه ها ارتقا یافت اما به زعم صاحبنظران روابط عمومی در نفت   این  سطح سازمانی کافی نیست چه اینکه پالایش روزانه یک میلیون و هفتصد هزار بشکه نفتخام و تولید بیش از دهها نوع محصولات نفتی سازوکاری  به مراتب بهتر از این نیاز دارد.

در  این راستا تشکیل کارگروه تخصصی روابط عمومی پالایشگاهها مهم ترین اقدام  در تاریخ روابط عمومی صنعت پالایش است که با وجود سیر قهقرایی  آن در دهه های اخیر امروز به همت مدیریت وقت نظارت و هماهنگی برتولید پالایشگاه ها  انشاالله جایگاه اول خود را در میان روابط عمومی های ایران باز خواهد یافت .

روز شمار پالایشگاهها

1291   احداث و آغاز به كار پالايشگاه آبادان به ظرفيت روزانه 2500 بشكه

1301    بهره برداري از پالايشگاه كرمانشاه به ظرفيت روزانه 2 هزار بشكه

1347    آغاز به كار پالايشگاه تهران با ظرفيت روزانه 85 هزار بشكه

1352   افتتاح و بهره برداري از پالايشگاه شيراز به ظرفيت روزانه 40 هزار بشكه

1355    بهره برداري از پالايشگاه لاوان به ظرفيت روزانه 20 هزار بشكه

1356    راه اندازي پالايشگاه تبريز به ظرفيت اسمي روزانه 80 هزار بشكه

1358    راه اندازي اولين واحد تقطير پالايشگاه اصفهان به ظرفيت روزانه 280 هزار بشكه

1372    افتتاح و بهره برداري از پالايشگاه اراك به ظرفيت روزانه 150 هزار بشكه

1376    راه اندازي واحد تقطير شماره يك و دو پالايشگاه بندرعباس

تاکید وزیر فرهنگی دولت نهم در سمت جدید در نفت

رییس هیأت رییسه صندوق‌ها ی بازنشستگی صنعت نفت :

نیاز فرهنگی مخاطبان را شناسایی کنید

 

کمک به جامعه مخاطب و ‌شناسایی شیوه‌های گوناگون جلب و جذب مخاطب در خانواده بزرگ صنعت نفت از جمله مباحث مطرح در نشست اعضای شورای فرهنگی صندوق‌های بازنشستگی بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان صندوق های بازنشستگی در این نشست که به تازگی با حضور دکتر علی‌احمدی رییس جدید هیأت رییسه صندوق‌ها و دیگر مسؤولان برگزار گردید، گزارشی از فعالیت‌های شورا ارایه شد. سپس دکتر علی احمدی طی سخنانی با اشاره به مأموریت‌های فرهنگی شورا تأکید کرد کار فرهنگی، مفهوم عامی است که باتوجه به طیف گسترده مخاطبان، همه زمینه‌ها و شاخه‌ها را در برمی‌گیرد. وی با تقسیم جامعه مخاطب به سه گروه همکاران صندوق، خانواده شاغلان و بازنشستگان، خواستار اهتمام بیشتر نسبت به برنامه‌های فرهنگی شد. دکتر علی احمدی همچنین رویکرد به ابزارهای تبلیغی و فرهنگی از جمله سینما را ضروری دانست و گفت آنچه که تشخیص داده شود برای مخاطب مفید است، باید به کار گرفته شود.

كارگروه تخصصي  روابط عمومي شركت هاي پالايشي تشکیل شد

 

كارگروه تخصصي  روابط عمومي شركت هاي پالايشي تشکیل شد

اولين جلسة كارگروه تخصصي رؤساي روابط عمومي شركت هاي پالايشي با هدف بررسي جايگاه روابط عمومي وتوسعة فعاليتهاي درون و برون سازماني برگزارشد.

در اين نشست رؤساي روابط عمومي شركت هاي پالايشي تهران ، شيراز ، اصفهان ، تبريز، لاوان ، آبادان ، كرمانشاه وبندرعباس حضورداشتند.تنها غايب اين جلسه روابط عمومي شركت پالايش نفت شازند اراك بود. در اين نشست مهندس سالاري مدير هماهنگي ونظارت برتوليد شركت ملي پالايش و پخش كه رياست نشست را برعهده داشت  ، با اشاره به جايگاه روابط  عمومي به عنوان سخنگوي سازمان اظهار داشت : اين بخش اثرگذار وحياتي برخلاف تعاريف قبلي امروزه علاوه برآنكه به عنوان پل ارتباطي ميان كاركنان ومديريت نقش مهمي را ايفا مي كند ، سهم انكارناپذيري درتعاملات سازماني برعهده دارد .

وي با برشمردن مواردي چون رقابت ميان شركت ها وتبديل آنها به بنگاه هاي اقتصادي، ايجاد بانك هاي اطلاعاتي ؛ فقدان دوره هاي تخصصي درتقويم آموزشي را چالش مهمي درمسير توسعة روابط عمومي خواند وعدم شناخت كافي ازنقش تأثير گذار روابط عمومي و فعاليتهاي آن در سازمان ها را يكي از موانع پيش رو روابط عمومي ها برشمرد  .

دراين نشست آقاي طاهائي رئيس روابط عمومي شركت ملي پالايش وپخش نيز حضورداشت .وي با ابراز خرسندي از حسن تدبير مهندس سالاري ، بر ضرورت استمرارجلسات با بازه زماني سه ماهة تأكيد كردوخواستار تدوين دستورالعمل ويژه كارگروه تخصصي روابط عمومي شركت هاي پالايشي شد.

 تغيير جايگاه روابط عمومي ازحالت سنتي به تخصصي وارتقاء سطح علمي ونيز به روزرساني دانش مسئولان وكارشناسان روابط عمومي با علوم روز، جمع آوري اطلاعات تخصصي وايجاد بانك اطلاعاتي مناسب ، از جمله محورهاي  مهم مورد نظر روساي روابط عمومي  پالايشگاه كشور  بود كه در مورد آن بحث و تبادل نظر شد .

برهمين اساس مقررگرديد رويكرد فرهنگي روابط عمومي ها تهيه و گزارشات فني سمينارها وكنفرانسهاي داخلي وخارجي به موقع ارائه شود .

همچنين  تدوين تقويم آموزشي روابط عمومي ها با هماهنگي ادارة آموزش مركزي ، ارتقاء منزلت سازماني ونيز در اختيارداشتن برخي محصولات فرهنگي از ديگر تصميمات اتخاذ شده در گردهمائي رؤساي روابط عمومي شركتهاي پالايشي بود.

 

تقدیم به فریدون یاور احمدی

 نهال  قرآنی  پالایش و پخش 16 ساله شد

بیش از ۱۵ سال است که مسابقات قرآنی در شرکت ملی پالایش وپخش برگزار می شود .نهالی که پانزده سال پیش به  دست آقای فریدون یاور احمدی رئیس  روابط عمومی وقت شرکت خطوط لوله ومخابرات  غرس شد امروز در شانزدهمین سال با ۴۰۰۰ نفر شرکت کننده جایگاه  ویژه ای به عنوان یکی از کانون های قرآنی مطرح کشور  در سطح صنعت نفت وحتی سازمانهای کشور بدست آورده است . حضور با انگیزه خانواده ها و کارکنان شرکت ملی پالایش وپخش سراسر کشور در این همایش قرآنی  و تربیت قاریان و حافظان قرآنی در سطوح کاملا حرفه ای کارنامه درخشان و قابل قبولی برای مدیریت شرکتَ دست اندرکارن و به ویژه بانیان خیر این اقدام فرهنگی بایسته است .

 امروز با  نهادینه شدن فعالیتهای قرآنی در تقویم سالانه فعالیتهای روابط عمومی های شرکت ملی پالایش وپخش  بستر مناسبی برای تعمیم و گسترش فعالیت های قرانی در سطح وزارت نفت  فراهم شده است که قابلیت اجرایی شدن آن را در گستره صنعت نفت دارد و به قول استاد و خادم قرآن  عباس سلیمی  در سایه سار قرآن علاوه برافزایش ضریب امنیت تولید در مجموعه های صنعت نفت زمین تشنه فرهنگ و معنویت جامعه از چشمه سار وحی سیراب خواهد شد.

 

علوم ارتباطات این زیبای چشم آبی

علوم ارتباطات این زیبای چشم آبی

یادداشت دکتر احمد توکلی مدرس ارتباطات دانشگاه در باره تاثیر تحولات جدید به خصوص ICT بر توسعه رشته ارتباطات
 
نمی‌دانم، آیا بین من و مخاطبین این مقاله این اشتراک نظر وجود دارد که ما در کشور، معضلی به نام "نافرمی در توسعه علوم ارتباطات" داریم یا خیر؟ چون اگر پذیرفته نباشد،‌ ابتدا اصل موضوع باید اثبات شود. نافرمی یعنی چه ؟ از کجا ناشی شده است؟ اگر وجود دارد،‌ چگونه می‌توان در جهت بهبود آن اقدام کرد؟

علوم ارتباطات ایران ،‌ چه شاخة رسانه‌ای آن را به حساب آوریم و چه وجه تکنولوژیکی‌اش را - مثل بحث مخابرات- سابقه زیادی در کشور ندارد. بخشی از مشکلات این رشته،‌ از همین جوانی ناشی می‌شود، بخشی از سرشاخة آن، یعنی علوم انسانی نشات می‌گیرد و بخشی مربوط به "چشم آبی" بودن این رشته است.

شاید عده‌ای این چشم‌آبی بودن را در زیرشاخه‌های علوم انسانی ترجیحا به مدیریت،‌ اقتصاد و ... نسبت دهند،‌ اما تحولات شگرف در عرصه ارتباطات،‌ این ادعا را اثبات می‌کند که علوم ارتباطات، امروزه بیش از همیشه و با سرعتی بالاتر از سایر رشته‌های انسانی، در حال خارج شدن از مدار بومی است.

در بحث کلان موضوع، ما تحت تاثیر علوم محض قرار گرفته‌ایم، یعنی بدون آماده سازی و پی‌ریزی بنیادهای لازم و ایجاد زمینه‌های فرهنگی و بدون انکه نقش خودمان را در علوم انسانی،‌در فرهنگ،‌در فلسفه، اقتصاد، مدیریت، و ارتباطات و... بسنجیم و بشناسیم به آن ورود کرده‌ایم.

این بسترسازی باید در سه حوزه اتفاق می‌افتاد،‌ حوزه فرهنگ، اقتصاد و سیاست. به اعتقاد من، استقرار دانش، پژواک این سه حوزه در جامعه است. در حوزه فرهنگ علی‌رغم داشتن فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی ما نتوانسته‌ایم، چارچوب‌های مشخصی به جریان ورود و توسعه علوم جدید پیدا کنیم. به ویژه شرایط حاکم در سده اخیر بر سرنوشت ما ایرانی‌ها به گونه‌ای بوده است که ما را دچار نوعی سردرگمی، رخوت، سستی و "گریز از خود" کرده است. ما به لحاظ فرهنگی در حالی با غرب در ستیزیم که در عین حال شیفته‌اش هستیم.

ادامه نوشته

سامد پل ارتباطی مردم با شرکت گاز  

سامد پل ارتباطی مردم با شرکت گاز 

سامانه الکترونیک ارتباط مردم و دولت (سامد) برای نخستین بار در شرکت ملی گاز ایران به زودی طراحی و اجرا خواهد شد.

مشاور وزیر نفت در امور گاز در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، ایجاد بستر مناسب برای ارتباط مخاطبان و مسئولان در صنعت گاز، ارتقای سطح پاسخگویی، نظارت و ارزیابی دقیق از عملکرد واحدها را از اهداف راه اندازی "سامد" برشمرد.

حذف بوروکراسی اداری، شتاب بخشی به فرآیندهای کاری و ایجاد بانک اطلاعاتی همه جانبه به منظور بهره برداری مناسب از دیگر اهداف "سامد" عنوان شده است.

"افشین دهقانیان" همچنین افزود: سامانه الکترونیک ارتباط مردم و دولت با توجه به نیازها و توانایی های موجود در شرکت ملی گاز ایران در حال طراحی است تا تمام مخاطبان این شرکت بتوانند از طریق این سامانه، درخواست های خود را ثبت و پاسخ مناسب را دریافت کنند.

وی اجرای این پروژه را گامی مهم در جهت ارتقای سطح پاسخگویی به مردم و شتاب دهی روند انتقال مشکلات به مسئولان شرکت ملی گاز ایران دانست.

دهقانیان گفت: با توجه به رویکرد مردمی دولت و تلاش برای ارتباط بیشتر مسئولان و مردم، همچنین سفرهای استانی دولت، ضرورت وجود یک سیستم مکانیزه و کارآمد برای پاسخگویی به درخواست های مردمی احساس شد، به همین منظور شرکت ملی گاز ایران تلاش می‌کند با ایجاد بستری یکپارچه و در دسترس برای تمام مخاطبان صنعت گاز، به درخواست‌ها، انتقادها، شکایت ها و پیشنهادها پاسخ دهد.

توصیه های ساده برای نوشتن مطلب

ساده بنویسیم

 

برخی مهارت‌هاست که سر دبیران و نویسندگان اغلب درباره اهمیت آنها صحبت می‌کنند، و از آن‌جایی که آن‌ها را مفید می‌دانند به دیگرانی که در کار نوشتن هستند توصیه می‌کنند. با کمک این مهارت‌ها و با ترکیب‌های ساده می‌توانید تاثیر بیشتری برمخاطبان بگذارید:

*به جای تعلل در نگارش نحوه نوشتن، مقاله را در ذهنتان مرور کنید.

*برای نگارش مقاله‌های طولانی آن‌را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید ومرحله به مرحله پیش بروید.

* اگر می‌خواهید خواننده نوشته شما را به آسانی درک کند به محتوا و طرز نوشتن آن توجه داشته باشید.

*همواره شش پرسش معروف را در ذهنتان داشته باشید: که، کجا، کی، چه، چرا، چگونه

*اطلاعات مربوط به خبر و گزارش را به شکل فشرده و مبهم به مخاطب ندهید بلکه با نوشتن جملات کوتاه و ساده فرصت فکر کردن درباره موضوع و خبر را به خواننده بدهید.

*وقتی در باره یک شخصیت ویک کاراکتر می‌نوسید هرگز صفاتی مانند "پر حرف" خسته کننده" و... به کار نبرید. تلاش کنیدبه توصیفی که از صحنه نقل وقول‌ها و خود رویداد می‌کنید ویژگی‌های آن‌ها را برای مخاطب روش بسازید.

* به جای آن که کلیشه‌ای بنویسید مقادیری از آن چه واقعا روی داده است به خواننده ارایه کنید.

*به جزییات خاص در نوشتن گزارش‌ها توجه کنید. این جزییات گزارش‌های شما را عینی‌تر و ملموس‌تر می‌کنند. برای مثال می‌توانید اسامی مربوط به گیاهان یا جانوران را با جزییات بیشتر و توضیحات مربوط به نوع و نژاد آن‌ها را بیان کنید.

*به کاربرد فعل و فاعل توجه داشته باشید. حتی یک جمله بسیار طولانی با کاربرد درست فعل و فاعل روشن‌تر است و بر مخاطب تاثیر بیشتری می‌گذارد.

* بهترین و موثرترین واژه‌ها را در شروع یا پایان پاراگراف‌ها به کار ببرید. این کار به خواننده کمک می‌کند تا درباره واژه‌ها تمرکز بیشتری کند.

* برخی از کلید واژه‌ها تاثیر بیشتری بر مخاطب دارند  بنابرین واژه‌ها را سرسری و بدون توجه به تاثیرات خاص آن‌ها به کار ببرید.

* وقتی مشغول نوشتن مقاله‌ای هستید فکر کنید خودتان خواننده آن هستید بنابراین به پیچیدگی‌های احتمالی عکس العمل‌ها، گفت وگوها، زمان و مکان قوع رویداد و غیره توجه کنید.

*در هر مرحله مروری بر نوشته خود کنید و در پایان هر پاراگراف از خود سوال کنید این پایان خوبی است و یا باید آن قدر ادامه دهم تا مطلب بهتری بنویسم.

.*موقع نوشتن اگر مهارت جدیدی می‌آموزید آن‌را به دیگران انتقال دهید.

*در آغاز نوشتن خود کم بینی را کنار بگذارید و در عوض نوشته خود را که تمام کردید با دقت بیشتری آن را مرور کنید.

*از بازخورد نوشته‌های خود در میان همکاران سردبیران و دوستان خود غافل نشوید.

* در مقابل انتقاد دیگران هر چند بی‌دلیل، صبور باشید.

                                                                                                           فروزان عبدالوهابی

لزوم مستند سازی فعالیت ها در روابط عمومی

 

دغدغه زنوزی اصل رئیس روابط عمومی پتروشیمی

 چلیک نیوز /متن زیر از یاداشتهای آقای زنوزی اصل است که در وبلاگ شخصی خود آورده است .لزوم مستند سازی فعالیتهای روابط عمومی مهمترین دغدغه وی در حوزه مسئولیتی اش است که از نظر شما می گذرد :

تقريبا همه همكاران روابط عمومي پتروشيمي مي دانند كه از حدود ۲ سال پيش يكي از دغدغه هاي اصلي من مستند سازي همه فرايندهاي كاري روايط عمومي پتروشيمي و انتشار كتابچه اي در اين زمينه بوده است.همه فرايندها! حتي آنهايي كه خيلي ساده به نظر مي رسند.

شايد فكر كنيم روند برگزاري يك مصاحبه مطبوعاتي، يا چاپ يك بروشور تبليغاتي و ... بسيار پيش پا افتاده است و اصلا چه لزومي دارد كه براي چنين اقداماتي يك فلوچارت استاندارد مستند سازي ترسيم كرد؟

اجازه دهيد يكي از همين فرايندهاي به اصطلاح ساده! در روابط عمومي پتروشيمي را تشريح كنم :

براي انتشار بروشور طرحها و مجتمعهاي پتروشيمي كه هر ۶ ماه يكبار به روز آوري مي شود، اقدامات زير صورت مي گيرد:

- به روزآوري كليه اطلاعات موجود در بروشور طرحها و مجتمعهاي پتروشيمي،با برگزاري جلسات متعدد با امور برنامه ريزي تلفيقي، مديريت كنترل توليد ،مديريت طرحها،امور مجامع و سهام و ....اين فرايند ممكن است ۱ تا ۲ ماه طول بكشد.

-دريافت استعلام قيمت از شركتهاي معتبر تبليغاتي، جهت طراحي و چاپ بروشورهاي فوق الذكر(توجه به اين موضوع مهم است كه قيمتهاي ارائه شده بايد در چارچوب ضوابط اجرايي بودجه و سقف هزينه نيز بر اساس اختيارات رييس روابط عمومي باشد.ضمنا اين شركتها بايد حتما داراي شماره اقتصادي ۱۲ رقمي باشند)

-اقدام جهت طراحي فايل فلش بر اساس اطلاعات جديد به منظور آماده كردن لوح فشرده بروشورها، هم زمان با چاپ آنها.

-مكاتبه با مناطق ويژه اقتصادي پتروشيمي در ماهشهر و عسلويه و بررسي آخرين اقدامات زيربنايي و غير صنعتي پتروشيمي در مناطق جهت درج در بروشورها

-كنترل دقيق اطلاعات در كليه مراحل و ويرايش علمي و ادبي

-توجه به طراحي و رنگ مناسب بر اساس استانداردهاي موجود.

اقدامات فوق تنها بخشي از يك فرايند كاري روابط عمومي است، فرايندي كه شايد به ظاهر پيش پا افتاده باشد اما اگر در همين فرايند، برنامه درست و تخصص مسئول انتشارات و نظارت دقيق مسئول روابط عمومي به صورت نظام مند وجود نداشته باشد، نه تنها فرايند مذكور دچار اشكالات جدي مي شود بلكه دانشِ نحوه اجراي آن نيز با يك تغيير و جابجايي ساده در راس مديريت روابط عمومي يا واحد انتشارات از بين مي رود و مدير جديد، بايد كسب اين دانش به ظاهر ساده را از نو شروع كند و گرفتار روزمرگي شود .اينجاست كه فرصت خلاقيت،ابتكار و فكر كردن از مدير گرفته مي شود، در حالي كه مدير (به ويژه مديري كه تازه منصوب شده است ) بايد زمان خود را صرف تحول و ايجاد حركتهاي جديد نمايد.

فرايندهاي كاري روابط عمومي ها بسيار گسترده و متعدد است .فرايندهايي چون برگزاري نمايشگاه،حضور در نمايشگاههاي داخلي و خارجي و ساخت غرفه، به روزآوري فيلمهاي تبليغاتي ،ساخت تيزر به مناسبتهاي مختلف،برگزاري مصاحبه هاي مطبوعاتي براي مديران ارشد سازمان با در نظر گرفتن شرايط سياسي و اقتصادي كشور،تحليل محتوايي اخبار و گزارشهاي رسانه ها و ارائه راهبرد رسانه اي،توليد و ارسال خبر به رسانه ها از طريق وبگاه سازمان ،انتشار نشريه داخلي سازمان،تهيه ملزومات تبليغاتي، برگزاري مراسم مناسبتي در راستاي تقويت ارتباطات درون سازماني،تهيه بريده جرايد،تهيه عكسهاي خبري و ........

حال، تصور بفرماييد كه در يك كتابچه، كليه مراحل اجراي فرايندهاي فوق نگاشته شود آن هم با رعايت استانداردهاي مستند سازي .

در چنين شرايطي قطعا سازمان، نگران هيچگونه تغييري در راس مديريت روابط عمومي نخواهد بود و مديريت جديد به راحتي مي تواند با كاهش تصدي گري، تفويض اختيار و تنها ايفاي نقش نظارتي، به فكر خلاقيت و نو آوري در حوزه ارتباطات و روابط عمومي سازمان خود باشد .بنابراين خوب است همه همكاران ومديران روابط عمومي زمينه انتقال دانش خود در حوزه روابط عمومي را فراهم نمايند.

از همه همكاراني كه در اين زمينه تجربه دارند تقاضا مي كنم بنده را راهنمايي بفرمايند.

 

ابتکار هنرمندانه روابط عمومی شرکت ملی گاز

طنین انقلاب و شهیدان در پایگاه اطلاع رسانی شرکت  گاز

با ابتکار عمل روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران پایگاه اطلاع رسانی این شرکت با ورود هر کاربر به آن آهنگ های انقلاب را پخش می کند ...به ناله در خون خفته شهید دست از جان شسته قسم به فریاد...این نوای دل انگیز روزهای انقلاب در بهمن ۵۷ است به این سایت رجوع کنید و به همه برنامه ریزان فرهنگی روابط عمومی صنعت نفت این ایده خوب و جدید را یاد آور ی کنید...

www.nigc.i

روابط عمومی پالایشگاه تبریز  به سوی روابط عمومی الکترونیک

 سامانه پیام گیرروابط عمومی  پالایشگاه تبریز راه اندازی شد

بمناسبت ايام ا... دهه فجر و سالروز پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي ايران، نرم افزار تلفن گوياي روابط عمومي شركت پالايش نفت تبريز راه اندازي شد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی پالایش وپخش اين نرم افزار در راستاي حركت به سوي روابط عمومي الكترونيك و پاسخگويي مناسب به مخاطبين و همچنين تكريم ارباب رجوع، نصب و راه اندازي شد.
اين نرم افزار داراي امكانات ضبط مكالمات، پيغامهاي رسيده و دريافت و ارسال فاكس، دفترچه تلفن ادارات و امكان گزارش‌گيري بوده و تماس گيرنده از طريق ارتباط با بخش هاي مختلف روابط عمومي از آخرين اطلاعيه‌ها در مورد جشنها، مناسبتهاي مذهبي، مسابقات مختلف فرهنگي و برنامه هاي متنوع و مختلف ساليانه روابط عمومي، انتشارات، امور نمايشگاهي و از زمان مراسم و سمينارها مطلع مي شود.
لينكهاي این نرم افزار عبارتند از :

امور فرهنگي/ شماره 1
سمعي و بصري/ شماره2
تكريم ارباب رجوع /شماره 3
اطلاعيه و بخشنامه ها /شماره 4
تماس با ما /شماره 5
شماره تلفنهاي این سامانه :4293310 ، 4293317 ، 4293318 


ریيس روابط عمومي منطقه 8 انتقال گاز: دهه فجر ...

ریيس روابط عمومي منطقه 8 انتقال گاز:

دهه فجر تبلور ايثار و فداكاري هاست

 دهه فجرانقلاب اسلامي‌، فرصتي مناسب و ايده آل براي تجديد ميثاق با آرمان ها و اهداف بلند امام راحل(ره) و يادآور ايثار و فداكاري و جانفشاني هاست.

    به گزارش روابط عمومي منطقه 8 شرکت انتقال گاز ايران، محمدرضا بخشعلي زاده ریيس روابط عمومي منطقه، با تاكيد بر اهميت دهه ي مبارك فجر گفت: انقلاب شكوهمند اسلامي ايران نشات گرفته از قيام حماسي حضرت ابا عبدا... الحسين(علیه السلام) است و همه وظيفه داريم از ارزش‌ها و آرمان‌هاي اين انقلاب دفاع كنيم.
    بخشعلي زاده دهه فجر را بهترين فرصت براي جوابگويي به ياوه‌هاي دشمنان نظام اسلامي دانست و افزود : امسال نيز كاركنان منطقه با حضور گسترده خود در برنامه‌هاي بزرگداشت دهه‌فجر و راه پيمايي عظيم 22 بهمن، حماسه‌اي بزرگ خلق مي‌كنند و بار ديگر پاسخي محكم و دندان شكن به طراحان جنگ نرم خواهند داد.
    وي تاكيد كرد: اهميت و جايگاه ويژه دهه فجر در يادآوري پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي به عنوان بزرگترين رخداد قرن به اندازه اي وسيع است كه بايد براي بزرگ داشت اين ايام فرخنده، بيشتر تلاش كنيم.
    رئيس روابط عمومي منطقه 8 در ادامه به برنامه هاي ايام دهه مبارك فجر اشاره كرد و اظهار داشت : از مهم ترين دست آوردهاي برنامه هاي اين ايام، نهادينه کردن انديشه هاي حضرت امام خميني (ره) ، تقويت روحي و معنوي كاركنان، راه كارهاي اصلاح الگوي مصرف و همچنين تجديد بيعت و ميثاق با شهداي انقلاب است .
    بخشعلي زاده با اشاره به تقارن دهه فجر انقلاب اسلامي با ايام سوگواري ماه صفرافزود: امسال سعي برآن داريم تا برنامه ها بيشتر جنبه هاي فرهنگي، مذهبي داشته و به نحوي برنامه ريزي شود تا با استفاده از سيره و روش حضرت ابا عبدا... الحسين (ع) و درس سازندگي نسبت به معرفي انقلاب به مردم جهان تمام همت وتلاش خود را معطوف نموده و هرچه باشكوه تر و پربارتر برگزارنماييم.


خبرنگاران با حوزه بین الملل وزارت نفت هم آشنا شدند

خبرنگاران با حوزه بین الملل وزارت نفت هم آشنا شدند 
 
هفتمين  دوره آموزشی آشنايي با مباني و كليات صنعت نفت  ويژه خبرنگاران و نمايندگان رسانه ها نیز با موضوع آشنايي با مباحث بين المللي صنعت نفت ايران برگزار شد.
به گزارش چلیک نیوز خوشبختانه مباحث و موضوعات مربوط به این دوره ها  همچنان مورد استقبال اصحاب رسانه قرار گرفته است .
در هفتمین دوره این کلاسهای تخصصی دکتر نقره کار شیرازی معاون امور بین الملل وزیر نفت به همراه چند تن از همکاران  خود به تبیین حوزه فعالیت امور بین الملل وزارت نفت و مسایل و مباحث مورد لزوم خبرنگاران  در این زمیینه پرداختند.

یک  خبرخوب برای روابط عمومی صنعت نفت

رئيس روابط عمومي شركت پالايش نفت تبريز 

 رابط فرهنگي نمونه استان در سال 88

 

سعيد بقائي رئيس اداره روابط عمومي شركت پالايش نفت تبريز  به عنوان رابط نمونه فرهنگي واحدهاي كارگري و كارفرمايي استان آذربايجان شرقي معرفي شد.

 به گزارش روابط عمومی شرکت پالایش نفت تبریز اين موفقيت براساس ارزيابي سازمان كار و امور اجتماعي استان آذربايجان شرقي از عملكرد رابطين فرهنگي روابط عموميهاي استـان در سـال 88 احراز شده و به همين منظور با حضور آيت ا... مجتهد شبستري نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه تبريز و آقاي دكتر آژيده معاون سياسي، امنيتي استاندار، مدير كل كار و امور اجتماعي استان و ساير مسئولين لوح تقديري به آقاي سعيد بقائي اعطاء و از عملكرد وي و همكارانشان قدرداني به عمل آمد.

انتصاب رییس جدید روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس

انتصاب رییس جدید روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس
 با حکم مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس ، مهندس حبیب ا... کیوان پناه به عنوان مدیرجدید روابط عمومی و امور رفاهی و ورزشی شرکت منصوب شد.
  

به گزارش  نفت نیوز مدیر عامل این شرکت در این حکم با اشاره به تعهد ، سوابق و تجربیات ارزنده آقای کیوان پناه ، ابراز امیدواری کرد با اتکاء به یاری حق تعالی در انجام مسئولیت های محوله بویژه در جهت معرفی دستاوردهای ایران اسلامی در منطقه پارس جنوبی به عنوان جبهه نخست تلاش های خدمتگزاران صنعت نفت و گاز ایران اسلامی موفق و موید باشد. 

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس در این حکم با تقدیر و تشکر از زحمات و تلاش های آقای عبدیایی در دوره تصدی این مسئولیت ، برای ایشان در سمت جدید آرزوی موفقیت کرد.
گفتنی است محمدرضا عبدیایی ، مدیر پیشین روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس با حکم معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری بعنوان رییس مرکز فرهنگی اجتماعی و مدیر امور پارلمانی و استانهای این سازمان منصوب گردید. 

لوگوی روزنامه "تهران امروز" تغییر می کند.

لوگوی روزنامه "تهران امروز" تغییر می کند
مدیر مسؤول روزنامه  تهران امروز با اعلام این مطلب  گفت: در پی انتقادهای چند هفته گذشته ،از لوگوی روزنامه تهران امروز مدیریت این روزنامه تصمیم گرفت ، تغییراتی درلوگوی روزنامه بدهد.

دکتر رسول بابایی افزود: البته از آنجا که لوگوی هر نشریه ، بخشی از هویت آن به شمار می رود و مخاطبان در گذر زمان با آن انس می گیرند ، تعویض کامل لوگو در دستور کار نیست و فقط تغییراتی در جهت رفع سوء تفاهمات در آن انجام می شود.

وی با ارائه لوگوی جدید تهران امروز به عصرایران ، خواستار انتشار آن پیش از رسمی شدنش شد و از مردم خواست دیدگاه هایشان را در این باره اعلام کنند .

لوگوی فعلی


لوگوی جدید

جوایز یک میلیون ریالی در روابط عمومی فلات قاره


جوایز یک میلیون ریالی در روابط عمومی فلات قاره 

روابط عمومي شرکت نفت فلات قاره ايران به مناسبت فرا رسيدن سي‌و‌يکمين سالگرد پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامي و آغاز ايام‌الله دهه فجر، در  چهارمين مسابقه پيام‌کوتاه خود به هر یک از برندگان این مسابقه یک میلیون ریال جایزه نقدی می دهد.

این روابط عمومی اعلام کرد به 15 نفر از برندگان خود این جایزه را تقدیم می کند.

سوال این  مسابقه

پيش از پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي ايران، پنج شرکت مختلط ايراني - خارجي  در قالب طرح‌هاي مشارکت در توليد نفت در منطقه فلات قاره فعاليت مي‌کردند که پس از پيروزي انقلاب، اين پنج شرکت منحل و شرکت نفت فلات قاره ايران تاسيس شد. کدام گزينه حاوي نام اين پنج شرکت مختلط است؟

گزينه 1: ستکو، استاندارد اويل کاليفرنيا، شل، شرکت نفت چين، آجيپ ايتاليا

گزينه 2: ايمينيکو، بريتيش پتروليوم، توتال، لاپکو، تگزاس اويل

گزينه 3: لاپکو، آيپک، سوفيران، ايمينيکو، سيريپ

گزينه 4: آرامکو، ايمينيکو،آرکو، سوفيران، کنسرسيوم



نشست مسئولين روابط عمومي هاي ادرات و سازمانهاي شهرستان آبادان

فرماندارآبادان : روابط عمومي شركت پالايش نفت آبادان، نمونه است

شرکت پالایش نفت آبادان

به گزارش روابط عمومي شركت پالايش نفت آبادان، جلسه مسئولين روابط عمومي هاي ادرات و سازمانهاي شهرستان آبادان به رياست مهندس موسوي فرماندار شهرستان آبادان درمورخ 10/10/88 در فرمانداري آبادان برگزار شد.
فرماندار آبادان دراين جلسه ضمن تشكر از حضور گسترده مردم درتجمع عاشوراييان در محكوميت، هتك حرمت به مقدسات گفت: دفاع از ولايت همان دفاع از اسلام است. پيامبر اسلام (ص) در روز غدير ولايت امام علي(ع) را اعلام نمود و خداوند متعال خطاب به رسول خود فرموند اگراين پيام(ولايت) را اعلام نكني رسالت خود را كامل ننموده اي ودين اسلام با ولايت كامل ومورد رضاي حق تعالي قرار گرفت. 
موسوي با اشاره به نقش مهم واساسي روابط عمومي ها در ارتباط بين مردم ومسئولين ادارت گفت: روابط عمومي ها بايد همراه با مردم باشند وهيچ فاصله اي را بين خود ومردم تصور نكنند وبا انعكاس مشكلات مردم به مسئولين وايجاد پل ارتباطي، در رفع مشكلات آنان كوشا باشند. روابط عمومي هراداره بايد شكايات مربوط به همان اداره را به عهده بگيرد ومسئول رسيدگي به شكايات وانتقادات مردمي باشد.
وي درادامه خاطرنشان ساخت: وظيفه روابط عمومي ها اطلاع رساني و ارائه خدمات به شهروندان است و روابط عمومي فعال ومردمي كه با تكريم ارباب رجوع وداشتن روحيه خلاق، پرتلاش وهوشيار بتواند نظرات مردم را منعكس واقدامات دولت را نيز براي مردم تشريح نمايد بنوعي باعث اميد واعتماد مردم به مسئولين ونظام نيزمي گردد كه علاوه بر رضايتمندي مردم، بالاتر از آن رضاي الهي را نيزدر پي خواهد داشت.
فرماندار شهرستان آبادان درپايان جلسه ضمن تقدير وتشكر از زحمات آقاي خائیز رئيس روابط عمومي  پالايشگاه آبادان وآرزوي توفيقات بيشتردرخدمت رساني به مردم براي ايشان، اين روابط عمومي را بعنوان روابط عمومي نمونه معرفي كرد.

جشنواره روز شمار انقلاب در منطقه یک انتقال گاز

 

برگزاری جشنواره روز شمار انقلاب در منطقه یک انتقال گاز

 


  روابط عمومی منطقه یک شرکت انتقال گاز ایران به مناسبت بزرگداشت ایام ا... دهه فجر اقدام به برپایی نمایشگاه روز شمار انقلاب نموده است.
پیشرو رییس روابط عمومی هدف از این اقدام را یادآوری خاطرات پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران دانست و افزود  :این وظیفه ماست که به هربهانه ای خاطرات آن روزها را زنده نگه داریم و این انقلاب عظیم را که گنجینه ملی و دینی است حفظ نماییم .

پای صحبت مرد نفتی یکصد وسه ساله ایران

پای صحبت مرد نفتی  یکصد وسه ساله ایران

مردم برای کشتی های نفتکش انگلیسی گاو و گوسفند می کشتند!؟


محمدصادق دزفولی که هم اکنون صد و سومین سال زندگی خود را سپری می کند، از کهن سال ترین مردهای سال های دور صنعت نفت ایران است. او متولد بمبئی است و در هندوستان لیسانس اقتصاد گرفته است.

از خانواده نه نفره دزفولی ها افزون بر محمد صادق دو خواهرش در قید حیات هستند. هم اکنون با همسر 86 ساله خود پنجاه و هفتمین سال زندگی مشترک را می گذرانند.
برای تعیین قرار مصاحبه با منزل محمد صادق دزفولی تماس گرفتیم؛ همسرش تمایل داشت شخصاً به تمام سئوالات پاسخ دهد و ادعا می کرد تمام خاطرات و اطلاعات مربوط به کار و زندگی همسرش را به خوبی می داند؛ با این حال از او درخواست کردیم تا در منزلشان پای صحبت های او و همسرش بنشینیم که بسیار استقبال کردند.
چند دقیقه ای از ساعت مقرر دیرتر رسیدیم. خانم مسنی در یکی از چارچوب درهای مجتمع مسکونی در انتظار ایستاده بود. با نزدیک شدن ما و استقبال او متوجه شدیم او خانم دزفولی است.
هم زمان با ورودمان به اتاق پذیرایی پیرمردی با واکر آرام آرام وارد اتاق شد و با صدایی رنجور، سلام و ما را دعوت به نشستن می کند و 28 سال از یک قرن زندگی اش که در خدمت به نفت ایران گذشته را برایمان تعریف می کند:

در سال 1930 آگهی استخدام شرکت نفت در آبادان را در روزنامه دیدم. دو سال در اداره استخدام مشغول به کار بودم. روزی رئیس وقت شرکت (الکینسن) مرا خواست و گفت با لیسانس اقتصاد بهتر است که به قسمت فروش و سفارش ها و انبارها (دستگاه دیزاین) بروم. بدین ترتیب به اداره انبارهای آبادان منتقل شدم. در کل اداره 230 نفر از کارگر تا رئیس کار می کردند. پالایشگاه های آبادان، کرمانشاه و دیگر تأسیسات مستقر در مناطق نفتی ایران به این انبار وابسته بودند و برای تأمین لوازم یدکی و تجهیزات باید به آبادان مراجعه می کردند. آن زمان قیمت کل تجهیزات انبارهای آبادان 150 میلیون پوند بود.(سال 1952)
طی دو سال و نیم در 14 انبار مشغول به کار بودم. پس از دو سال در سال 1937 معاونت کل انبارها را عهده دار شدم. در این سمت می بایستی به تمام انبارهای آبادان، اهواز، ماهشهر،کرمانشاه... سرکشی می کردم.
مصدق که خلع ید شد، 3 ماه مرخصی گرفتم با همسرم به گردش برویم. سه ماه، مرخصی ما هفت ماه طول کشید. زمانی که برگشتیم، پنج نفر وارد دولت مصدق شده بودند. این پنج نفر شامل آقایان بیات، مهندس بازرگان، فروزان، شیبانی و مقدم می شدند مهندس بازرگان گفت تو تا حالا کجا بودی؟ باید اعدامت کنیم! باید دو سه ماه پیش اینجا می بودی و با اختیارات تام مرا در انبار مستقر کرد.
کسی که آنجا نشسته بود، آن کار را به درستی انجام نمی داد و برای سر و سامان بخشیدن به اوضاع آن زمان، مدتی درگیر بودم...
برای دفعه دوم نفت ملی شد و این بار همه انگلیسی ها از ایران رفتند و همه کارها به دست ایرانی ها افتاد ومن همچنان رئیس کل انبارهای آبادان بودم.
پس از 28 سال کار، احساس خستگی می کردم، این نکته را به مهندس بازرگان گفتم.
مهندس بازرگان گفت کمی صبر کن. یک هفته استراحت کن سپس به کرمانشاه برو و کارهای آنجا را مرتب کن تا مورد قبول رؤسا قرار گیرد و با استعفایت موافقت شود.
کرمانشاه در آن زمان وضعیت خوبی نداشت و سفارش های لوازم یدکی با یکی دو هفته تأخیر فراهم می شد.
در آن زمان پس از خلع ید، علی قلی بیات رئیس کل شرکت نفت ایران بود که دفتر کارش در خرمشهر بود.
در کرمانشاه باید از پایین کارها را سازمان می دادیم. پس از تلاش فراوان کارهای آنجا روی روال افتاد.
پس از آن خلاف قولی که داده بودند، گفتند نمی گذاریم از نفت بروی!
من گفتم در خانه می نشینم و کارها را انجام می دهم.سه انگیلیسی و یک ایرانی برای نظارت و تایید کارهای من فرستادند. تا اين كه سر انجام در سال 1958 بعد از 28 سال، بازنشسته شدم.


در بین صحبت ها، نگاه های مهربان این زوج باعث شد که در باره چگونگی ازدواجشان سئوال کنیم.
همسر او در بسیاری از سئوالات به کمک شوهر خود می شتابد و در تکمیل سخنان او می کوشد و به سئوالات ما پاسخ می دهد؛

پدر من هم در هند تجارت می کرده و من سه ساله بودم که به آبادان آمدم. بعد از ضرری که پدرم متحمل شد، به آبادان مهاجرت کردیم. به واسطه آشنایی پدرانمان؛ در سال 1330 در آبادان ازدواج کردیم.
محمد صادق دزفولی در حالیکه اشک در چشمانش حلقه زده به این نکته اشاره می کند که در این زندگی 68 ساله، با همسرش هشت ثانیه اختلاف نداشته اند.
حاصل این ازدواج محمد است که هم اکنون با خانواده اش در امریکا به سر می برد.

 

در مورد سختی های کار با انگلیسی ها از دزفولی می پرسیم.
زمان انگلیسی ها ، دفتر خرید در انگلیس بود. هرچه سفارش داشتیم باید به قسمت محمولات انگلیس(کارگو) می رفت و تأیید می شد. سپس می خریدند و برای ما می فرستادند و در بندر تحویل می دادند. به همین دلیل انبارها نزدیک بندر ساخته شده بود.

 


ادامه نوشته

می رود عمر ولی خنده به لب باید زیست

می رود عمر ولی خنده به لب باید زیست


غنچه خندید ولی باغ به این خنده گریست

غنچه آن روز ندانست که این گریه ز چیست !

باغ پر گل شد و هر غنچه به گل شد تبدیل

گریه باغ فزون تر شد و چون ابر گریست

باغبان آمد و یک یک همه  گلها  را چید

باغ عریان شد و دیدند که از گل خالی است

باغ پرسید چه سودی بری از چیدن گل ؟!

گفت : پ‍‍ژمردگی اش را نتوانم نگریست

من اگر ز روی هر شاخه نچینم گل را

چه به گلزار و چه گلدان دگر عمرش فانی است

همه محکوم به مرگند چه انسان ، چه گیاه

این چنین است همه کاره جهان تا باقی است !!!

گریه ی باغ از آن بود که او میدانست

غنچه گر گل بشود هستی او گردد نیست !!

رسم تقدیر چنین است و چنین خواهد بود

می رود عمر ولی خنده به لب باید زیست


                                محمود رضا آذرخش

                                

                                            

ابتکار روابط عمومی مهندسی وساختمان

نمایشگاه الکترونیکی فروش کتاب

در شرکت ملی مهندسی وساختمان

از روابط عمومی الکترونیک و ضرورت توسعه آن در صنعت نفت سخن زیاد است اما به نظر می رسد روابط عمومی های صنعت نفت در گذار از شرایط سنتی به مدل جدید و نوین آن تا حد زیادی تعلل داشته اند.به خبری در این زمینه توجه کنید.

روابط عمومی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران از جمله  روابط عمومی های صنعت نفت است که این رویکرد در آن با جدیت دنبال می شود.اخیرااین روابط عمومی اقدام به برگزاری نمایشگاه فروش الکترونیکی کتاب کرده است . در این اقدام فرهنگی  مجموعه کتب عرضه شده در نمایشگاه به همراه اطلاعات تکمیلی تر از آنها , از طریق شبکه اینترانت در معرض دید و خرید کارکنان قرار گرفته است . با این مزیت که نه فضایی در ساختمان اشغال می شود, نه وقت کارکنان به هدر می رود و نه نیازی به هماهنگی با خدمات و تهیه میز و نه...




به بهانه شهر آورد شصت وهشتم

  تماشاگران فوتبال( تحلیلی ارتباطی از تماشاگری فوتبال  )                                           

نقش و جایگاه تاریخی فوتبال و تماشاگری آن از دیدگاه ارتباطاتی و جامعه‌شناختی موضوع گفتاری است از دکتر حمید عبدالهیان. وی دارای دکترای جامعه‌شناسی تاریخی و ارتباطات از دانشگاه کارلتون کانادا و عضو هیات علمی و دانشیار دانشگاه تهران است.به گفته عبدالهیان در برهه‌ای از زمان تماشاگری فوتبال و طرفداری یکی از تیم‌های سرخ و آبی بخشی از هویت اجتماعی مردم را تشکیل می‌دهد در چنین شرایطی نمادهایی که به شکل شعار وارد زمین بازی می‌شدند تنها به صورت یک شعار صرف باقی نمی‌مانند، بلکه به تدریج این نمادها، شعارها و رفتارها و منش‌ خاصی به تماشاگران فوتبال القا می‌کند. در ادامه متن سخنان ایشان از نظرتان می‌گذرد.

***

در گذشته تماشاگری فوتبال بخشی از زندگی روزمره مردم ایران را شکل داده بوده است. به خصوص تا قبل از اینکه لیگ حرفه‌ای شکل بگیرد. طرفداری از فوتبال هویت آدم را تشکیل می‌داد. در دوران قبل از حرفه‌ای شدن این هویت در طرفداری از تیم ملی هم انعکاس پیدا می‌کرده. برای تماشاگری که طرفدار تیمی غیر از این دو تیم سرخ و آبی باشد باعث کثر شأن بود. طرفداری از هریک از این دو تیم نوعی منش اجتماعی برای فرد ایجاد می‌کرد. و تماشاگری سرخ یا آبی با خود سایر عناصر عقوبتی را نیز به همراه داشته است. تماشاگران سرخ نوعی رفتار خاص را به تماشاگران آبی نسبت می‌دادند.

افراد فکر می‌کنند که این نمادها که به شکل شعار وارد استادیوم می‌شوند در حد یک شعار باقی می‌مانند درصورتی که اصلاً اینطور نیست. بعدها به تدریج این نمادها و شعارها، رفتارها و منش خاصی را به تماشاگران فوتبال منتقل می‌کرد. زمانی‌که رفتار خاصی را به تماشاگران آبی نسبت می‌دادند به تدریج کسانی جذب تیم آبی می‌شدند که همان مشخصه اخلاقی را داشتند.

این قضیه در حال حاضر تغییر کرده است. نمادهای تماشاگری فوتبال متعدد و متکثر شده است. تماشاگران فوتبال درواقع به نوعی انبوه خلقند. در زمانی معین و به منظور خاصی شکل می‌گیرند و بعد زمانی که آن منظور برآورده می‌شود، دو گروه می‌شوند و به خانه مراجعت می‌کنند اما گروهی مغموم و غمزده و گروهی شاد و خوشحال.

جنس این ویژگی‌ها چندوجهی است، فقط جامعه‌شناختی ، ارتباطاتی یا فقط مردم‌شناختی نیست. همه اینهاست. وقتی می‌گوییم مردم شناختی یا به زبانی بهتر انسان‌شناختی است یعنی فوتبال بخشی از گذران حیات فرد را تشکیل می‌دهد.

از نظر جامعه‌شناسی، خارج از میادین فوتبال اتفاقاتی رخ می‌دهد که با هرکسی  نمی‌توان در میان گذاشت یا نمی‌توان با هرکسی همذات پنداری کرد، اما این اتفاق در میادین فوتبال و در میان انبوه خلق رخ می‌دهد. چراکه یکی از ویژگی‌های انبوه خلق این است که زود تشکیل می‌شود و زود هم از بین می‌رود. از سوی دیگر افراد از یکدیگر جدا شده و دیگر با هم ارتباطی ندارند. اما یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن این است که یکدیگر را نمی‌شناسند. اتفاقاتی که بیرون از میادین فوتبال می‌افتد که ما در کنش‌های ارتباطی روزمره‌مان نمی‌توانیم این اتفاقات را باهم در میان بگذاریم. اما در فضایی دیگر این امر میسر است. برگزاری مسابقه فوتبال استقلال و پرسپولیس این فضا را در اختیار تماشاچیان قرار می‌دهد.

طبیعی است به دلیل محدودیت‌های قانونی که در ایران وجود دارد تماشاگران فوتبال صد درصد پسرها و مردها هستند و این شاخصه به خودی خود تماشاگری فوتبال ایران را از سایر کشورها متمایز کرده است.در این فضا تماشاچیان از حرف‌ها و حرکات، تخلیه هیجانات، مکانیسم‌های اجتماعی ارتباطی و مکانیسم‌های رسانه‌ای استفاده می‌کنند که در محیط خارج از استادیوم و خانه از آنها استفاده نمی‌کنند. اگر تماشاگری فوتبال ترکیبی از دو جنس می‌شد، رفتارهایی را که امروز از تماشاگران سر می‌زند دیگر مشاهده نمی‌کردیم. خیلی از رفتارهایی که در استادیوم انجام می‌دهند رفتارهای آسیبی است.

یکی از چیزهایی که در دهه 80 در تماشاگری فوتبال ایران اهمیت پیدا کرد برنامه 90 بود. این برنامه در ایجاد هیجان و ارسال نمادهای رسانه‌ای به تماشاگران فوتبال تاثیر داشت. سابقاً اکثریت تماشاچیان بین 12 تا 18 سال سن داشتند گرچه میانگین سنی این افراد در حال حاضر تغییر کرده است.

امروز به دلیل شکل‌گیری لیگ حرفه‌ای کشور تماشاگری فوتبال در کشور پراکنده‌تر و تعصب هم کمتر شده است و مبتنی است بر فروپاشی آن نمادها و نشانه‌هایی که تا قبل از سال 82 تماشاگران فوتبال برای برقراری ارتباط استفاده می‌کردند. بنابراین درمورد خیلی از اتفاقاتی که اکنون در تماشاگری فوتبال رخ می‌دهد نمی‌توان اظهار نظر کرد چرا که این روند در پروسه تغییر و تحول و شدن است. 

منبع : مرکز آموزش همشهری

غزل خداحافظی دکتر طالع

غزل خداحافظی دکتر طالع

دکتر طالع رئیس روابط عمومی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با حکم دکتر کیان مدیر عامل این سازمان  برکنا رشد. اما نامه همراه با غزل خداحافظ وی خطاب به نفت نیوز جالب است ...

زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست
هرکسی نغمه خود خواند از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست
سرخوش آن نغمه که مردم بسپارند به یاد

مدیریت محترم سایت نفت نیوز

باسلام 
احتراماً برخود وظیفه می دانم از تمامی اقداماتی که آن مجموعه محترم طی چندسال گذشته به جهت پوشش خبری مناسب ، اطلاع رسانی به موقع و معرفی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت به مخاطبین مبذول داشته تشکرو قدردانی نمایم .
بی شک افتخارات عملکرد واحد روابط عمومی این سازمان میسر نبود مگر با تلاشهای مجدانه همکاران محترم بنده در واحد روابط عمومی سازمان و همچنین حضور بموقع و اثرگذار شما عزیزان در ثبت وقایع مربوط به این حوزه در زمان مقتضی .
لذا اکنون که مقرر است از این مجموعه جدا شده و در عرصه دیگری مشغول به خدمت باشم قدردان همه محبتهای جنابعالی و همکاران محترمتان هستم .
پیروز و سربلند باشید .

جواد مروی رییس بهداشت و درمان صنعت نفت شد

جواد مروی رییس  روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت شد
 طی حکمی از سوی رییس سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت دکتر جواد مروی بعنوان رییس روابط عمومی این سازمان منصوب شد.
  

به گزارش نفت نیوز، پیش از مروی آقای دکتر قاسم طالع این مسوولیت را بر عهده داشت.
بر پایه این گزارش، مراسم تودیع و معارفه روسای پیشین و جدید روابط عمومی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با حضور مدیرعامل ، معاونین ، روسا و جمعی از همکاران ستادی در سالن اجتماعات ستاد سازمان برگزار شد. 

در این مراسم دکتر محمد جواد کیان مدیرعامل سازمان با تقدیر از اقدامات دکتر طالع در زمان تصدی ریاست روابط عمومی سازمان وی را از همکاران فعال برشمرد و در عرصه های دیگر سازمانی برای وی آرزوی موفقیت کرد. 

دکتر کیان در ادامه افزود : روابط عمومی چراغ روشنگر مدیریت هر مجموعه می باشد و روابط عمومی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نیز باید با برنامه ریزی دقیق و تدوین استراتژی های لازم باید زمینه ساز تعامل و ارتباط موثر و مفید سازمان با خانواده بزرگ صنعت نفت باشد.
مدیرعامل سازمان توجه ویژه به روابط عمومی الکترونیک را از مهمترین رؤس کاری در این حوزه برشمرد و افزود : در کنار بسترسازی مناسب برای این امر با توجه به نیاز مجموعه تحت پوشش سازمان که مخاطبین عام را نیز در بر میگیرد باید اطلاع رسانی به موقع را به شیوه سنتی نیز کماکان در کنار شیوه های نوین اطلاع رسانی حفظ کرد. 

دکتر کیان در ادامه انتشار ماهنامه "پیام سلامت" و کتابچه های سلامت را بسیار تأثیر گذار دانست و گفت : روابط عمومی باید با توجه ویژه به این دو محصول خاص اطلاع رسانی سازمان و هر چه پربارتر کردن آنها سعی کند از این طریق در میان خانواده های همکاران صنعت نفت نفوذ کند تا بهترین و به روزترین اطلاعات بهداشتی و درمانی را در اختیار آنان قرار دهد. 

مدیر عامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت برای دکتر مروی رییس جدید روابط عمومی سازمان آروزی موفقیت کرد و با حساس شمردن عرصه روابط عمومی خواستار توجه ویژه وی به کار تیمی و اجرای ایده های جدید و تأثیرگذار شد. 

در ادامه دکتر قاسم طالع رییس پیشین روابط عمومی سازمان با تبریک به دکتر مروی از حمایتها و توجهات مدیرعامل سازمان به روابط عمومی تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد بتواند درسطح سازمان با همکاری خود به تعالی سازمان و رسیدن به اهداف والای آن کمک کند. 
طالع همچنین از همکاری پرسنل روابط عمومی در دوران تصدی ریسات این مجموعه تشکر و قدردانی کرد. 

سپس دکتر جواد مروی رییس جدید روابط عمومی سازمان با قدردانی از زحمات دکتر طالع روس برنامه های خود در هفت محور بیان کرد: 

1. برنامه ریزی کوتاه و بلند مدت برای رسیدن به روابط عمومی الکترونیک با توجه ویژه به غنی سازی سایت سازمان
2. توجه ویژه به آموزش همکاران روابط عمومی ها و طرح تکریم مناطق بیست گانه سازمان در زمینه فعالیت های مرتبط
3. تجهیز و به روز رسانی امکانات سمعی و بصری روابط عمومی های مناطق بیست گانه
4. توجه ویژه به اطلاع رسانی در تمامی حوزه ها با رویکرد معرفی خدمات سازمان
5. تعامل سازنده تر با همکاران سازمان و مدنظر قرار دادن دیدگاه های آنان
6. جلب مشارکت تمامی همکاران سازمان در سطح مناطق بیست گانه سازمان جهت غنی سازی هر چه مطلوبتر ماهنامه پیام سلامت
7. منسجم کردن فعالیت های طرح تکریم در سطح مناطق بیست گانه سازمان 

برگزاری نمایشگاه عکس و پوستر انقلاب اسلامی در پتروشیمی شهید تندگویان

برگزاری نمایشگاه عکس و پوستر انقلاب اسلامی در پتروشیمی شهید تندگویان












به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی همزمان با 12 بهمن سالروز ورود بنیانگذارانقلاب به میهن اسلامی و به منظور گرامیداشت یاد و خاطره روزهای پیروزی انقلاب اسلامی ، ستاد گرامیداشت دهه فجر پتروشیمی شهید تندگویان اقدام به برگزاری نمایشگاه عکس و پوستر با عنوان فجرانقلاب نمود.دراین برنامه که با استقبال همکاران و مسئولین مجتمع همراه بود ابتداء راس ساعت 9 صبح پرچم جمهوری اسلامی درمقابل ساختمان مرکزی مجتمع برافراشته شد و سپس نمایشگاه توسط ریاست محترم مجتمع فاز1 افتتاح شد.

سامانه ارسال پيام كوتاه روابط عمومي شركت نفت مناطق مركزي ايران راه اندازي شد

همزمان با آغاز سي و يكمين سال پيروزي انقلاب اسلامي؛
سامانه ارسال پيام كوتاه روابط عمومي شركت نفت مناطق مركزي ايران راه اندازي شد

سامانه ارسال پيام كوتاه روابط عمومي شركت نفت مناطق مركزي ايران با هدف ارسال مهترين عناوين اخبار، ارسال پيام هاي مناسبتي، برگزاري مسابقات پيام كوتاه، نظرسنجي و ارسال پيامهاي انبوه در سطح كشور به بهره برداري رسيد.


به گزارش پايگاه اطلاع رساني شركت ملي نفت ايران، سامانه ارسال پيام كوتاه روابط عمومي شركت نفت مناطق مركزي ايران با هزينه 30 ميليون ريال براي مدت يكسال و با پوشش پنج هزار نفر از كاركنان شركت نفت مناطق مركزي ايران، شركت هاي تابعه، مناطق عملياتي و پيمانكاران شاغل در صنعت نفت كار خود را آغاز كرد.

اين سامانه در مناسبت هاي اعياد ملي و مذهبي، پيامهاي كوتاه ارسال خواهد كرد. همچنين پيامها با عنوان شكل مخفف شركت نفت مناطق مركزي ايران يعني ICOFC ارسال مي شود.

در پايان اين گزارش از كاركنان شركت نفت مناطق مركزي ايران و خانواده هاي آنها كه موفق به ثبت شماره همراه خود براي دريافت پيام نشده اند، درخواست شده تا با تماس با شماره 88650092 با پيش شماره 021 و يا شماره سامانه 100001201 با ارسال شماره، به اين سامانه بپيوندند

پيام بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي به كاركنان شركت نفت از پاريس


پيام بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي به كاركنان شركت نفت از پاريس

سلام من و ملت ايران بر كارگران و كارمندان شركت نفت ايران، رحمت خداوند تعالي بر شما آگاهاني كه با اعتصاب پر ارزش خود روي ملت را سفيد نموديد. اعتصاب شما هرروز و ساعتش با ارزش و كوبنده است.


به گزارش پايگاه اطلاع رساني شركت ملي نفت ايران، معمار بزرگ انقلاب اسلامي ايران در پيامي تاريخي به كاركنان شركت ملي نفت ايران در پيامي از شهر پاريس بيان فرمودند: سلام من و ملت ايران بر كارگران و كارمندان شركت نفت ايران، رحمت خداوند تعالي بر شما آگاهاني كه با اعتصاب پر ارزش خود روي ملت را سفيد نموديد. اعتصاب شما هرروز و ساعتش با ارزش و كوبنده است.

ادامه نوشته